Test, DX11: Assassin's Creed Origins

Egenskap

Värde

Titel

Assassin's Creed Origins

Utvecklare

Ubisoft Montreal

Genre

Actionäventyr

DirectX-version

11

Lanseringsdatum

2017-09-27

Systemkrav

  • Intel Core i5-2400S, AMD FX-6350 eller motsv.

  • AMD Radeon R9 270, Nvidia Geforce GTX 660

  • 6 GB RAM

Testinställningar

Fördefinerade Ultra High (upplösning varierar)

Assassin's Creed Origins tar serien rekordlångt bak i tiden under stortiden för Egypten och följer Medjay-vakten Bayek genom dåtidens storstäder som Alexandria. Under huven hittas motorn AnvilNext 2.0 vilken bjuder på god detaljrikedom och framför allt ett inbyggt prestandaverktyg.

När det kommer till Assassin's Creed: Origins märks det tydligt att något inte står rätt till, vilket troligen beror på drivrutinen. Modellen hamnar precis mellan Geforce GTX 1070 och Radeon RX Vega 64, långt ned under var den egentligen ska ligga.

Med upplösningen i 2 560 × 1 440 pixlar klättrar Radeon VII upp något i listan, men inte till den nivån som modellen bör hamna på.

Slutligen landar Radeon VII runt MSI Geforce RTX 2070 Armor, vilket fortfarande inte står riktigt rätt till. Troligen löser framtida drivrutiner problemet.

Renderingstider

Graferna för renderingstider representerar hur lång tid varje bildruta tar att rita upp mätt i millisekunder. Värdet kan ge nya insikter runt prestandaproblem, men påverkas samtidigt starkt av flaskhalsar från till exempel processor eller spelmotor. Observera att sekvensen inte nödvändigtvis motsvarar underlaget för FPS-värdena ovan.

Med en blick på renderingstiderna syns det att något inte står rätt till för Radeon VII i speltiteln. Hela sekvensen ger väldigt ojämn renderingstid ställt mot rivalen.