Konkurrensen om spelkonsumenternas gunst blir allt hårdare. Fler företag startar egna digitala spelbutiker för att konkurrera med etablerade plattformar såsom Valves Steam och EA:s Origin. Däribland Epic Games Store, vilken erbjuder betydligt lägre avgifter för utvecklare och en stor spelarbas tack vare Fortnite.

Den senaste tiden har en rad spel hoppat från Steam till Epic Games Store, däribland överlevnadsskjutaren Metro Exodus och onlinerollspelet The Division 2. För Metro innebär det en tidsexklusivitet till 14 februari 2020, medan The Division 2 även kan köpas i Uplay. Exklusiviteten har väckt reaktioner hos spelare, varpå Epic Games grundare och VD Tim Sweeney kommenterat saken på Twitter.

I’ve been following this very closely and understand that people who prefer to buy games on Steam prefer not to deal with a second store. But developers will never escape Steam’s 300% to 500% markup on operating costs if all games are on Steam at equal prices.

Mycket av kritiken bottnar i att många spelare vill ha sitt spelbibliotek samlat hos en tjänst, något som blir svårt när spel ofta kräver en egen plattform. Dessutom innebär exklusiviteten att Epic Games konkurrerar med artificiella begränsningar snarare än pris eller funktion.

Steam has veto power over prices, so if a multi-store developer wishes to sell their game for a lower price on the Epic Games store than Steam, then:
1) Valve can simply say “no”
2) Pricing disparity would likely anger Steam users, leading to review bombing, etc

Tim Sweeney menar dock på att konkurrens försvåras av att Valve vill se samma prissättning på Steam som på andra plattformar, annars kan bolaget vägra att sälja spelet på Steam. Vidare hävdar Sweeney att spelare automatiskt dras till den populäraste plattformen om det inte går att konkurrera med pris eller utbud.

Således kommer Epic Games Store fortsatt satsa på att ha en del exklusiviteter för att locka spelare och möjliggöra en friare prissättning. Samtidigt fortsätter butiken att ge ut spel gratis varannan vecka. Bolaget hoppas även att avgiften på 12 procent av intäkterna ska locka över utvecklare från Steams 20 – 30 procent.

Huruvida taktiken med riktade exklusiviteter och lägre avgifter blir framgångsrik för butiken återstår att se. Nämnvärt är att Epics butik ännu saknar många funktioner som finns i Steam. Däribland Steam Workshop, familjedelning av kontot samt Steam In-Home Streaming.

Källa: Wccftech

Läs mer om Epic Games Store: