I slutet av förra året stod det klart att utgivaren Electronic Arts värvat RTS-veteranerna på spelstudion Petroglyph att utveckla moderna utgåvor av den klassiska spelserien Command & Conquer. På menyn står den ursprungliga titeln från 1995 samt den populära avstickaren Red Alert, där båda ska begåvas med bland annat uppgraderad grafikmotor.

Via ett inlägg på Reddit meddelar EA-producenten Jim Vessella att utvecklingen fortskrider som planerat och att projektet är i förproduktionsstadiet. Vidare står det klart att merparten av källkoden från de ursprungliga spelen har kunnat samlas in, med ändamålet att den ska kunna användas som bas vid utvecklingen.

So what does all this mean? Well, it means we’re aiming to re-use parts of the source code to try and keep the gameplay feel as close as possible to the original games. Again, our goal is to Remaster the original gameplay, not remake it. That being said, there are many areas where the original source code just cannot deliver the quality or functionality we’re looking for in many of the supporting elements.

Vessella trycker på att nyutgåvorna är remasters och inte remakes, och att den ursprungliga källkoden ska kunna bidra till att återskapa upplevelsen från originalen. Samtidigt är de medvetna om att det rör sig om kod från mitten av 1990-talet, och därför kommer endast spelmässigt meningsfulla delar att lyftas ut och sammansvetsas med Petroglyphs moderna motor GlyphX.

Command & Conquer: Tiberian Dawn och Red Alert blir nyutgåvor

Nyutgåvorna av Command & Conquer och Command & Conquer: Red Alert har ännu inte fått något lanseringsdatum, men sett till det tidiga utvecklingsstadiet ligger dessa troligtvis ett antal år bort i tiden.