Färgåtergivning
Vad som utmärker båda skärmarna är att panelen och dess belysning är kapabel till ett ganska stor färgomfång och därför ger övermättade färger. LG marknadsför skärmarna som "Nano IPS" för bättre färgomfång. Beroende på hur man tolkar marknadsföringsnacket, vilket ligger någonstans mellan sanning och nötkreaturs fekalier, ska Nano IPS innebära att ljuset filtreras från oönskade våglängder vilket bidrar till en högre mättnad. Att rött är så djupt rött beror på ljus med övriga våglängder i högre grad filtreras bort.
Färgomfånget är just omfattade större och tydligare med starka nyanser av framför allt rött och grönt. Detta utan att gå över till pastellfärger, det vill säga att de lyser för starkt. Båda F- och G-modellerna visar upp denna egenskap och är väldigt snarlika. Dock är G-modellen något mindre överdriven jämfört med F-modellen.
Kommer att överdriva färger en del
Denna stora färgrymd är måhända trevlig för dig som vill ha mer pushade färger i spelgrafiken. Färgerna är övermättade men tack och lov inte för ljusstarka, vilket hade skapat pastellfärger. Men även övermättnad har en negativ inverkan på hur vanlig grafik, färger och foto återges. Planerar du att använda skärmen just för färgåtergivning behöver du komplettera med mätutrustning och profilera skärmen.
Intressant är att när vi kör F-modellen med AMD-grafikkort och ansluter via Displayport samt har Freesync aktivt krymper färgomfånget. Stänger vi av Freesync återgår F-modellen till sitt större färgomfång på direkten. Varför färgomfånget krymper när vi kör just Freesync är en öppen fråga, då färgomfång normalt handlar om energifördelningen i ljuset och inte om synkroniseringsteknik.
Det blir en ännu större gåta när Nvidia-grafikkort eller HDMI med AMD inte leder till samma krympning. Trots att Freesync är aktivt i skärmen. Denna krympning av färgomfånget sker alltså endast med AMD-grafikkort via Displayport och när Freesync är aktiverat i Extended-läget. Det ska tilläggas att F-modellen av flera orsaker hela tiden varierade i hur färgerna återges baserat på anslutningar och situation.
Nu är denna krympning av färgomfånget på F-modellen med ett AMD-grafikkort via Displayport och Freesync aktiverat på flera sätt positivt ifall du söker efter en mer korrekt färgåtergivning. Detta då skärmen i hög grad når en normalt Rec.709-färgrymd.
Gamma och tonkurva
I grund och botten väljer du olika bildlägen, Game Mode, där Gamer1-läget är det som ger minst fel eller är "mest korrekt" på båda skärmarna. Övriga alternativ är kombinationer av andra inställningar och du kan reglera dem också. F-modellen har fler alternativ och kan även programmera dem via On Screen Control-mjukvaran till skärmen.
G-modellen är mer intrimmad elektroniskt och ger mer kontroll över bilden. Den passar därför bättre för dig som ställer krav på färger. F-modellen varierar helt enkelt för mycket för att vara ett tillförlitligt alternativ för dig som ställer krav. Vi noterade vid flera tillfällen under testet att F-modellen mer eller mindre spontant ändrat sin färgåtergivning. Lösningen var att regelbundet stänga av och slå på skärmen.
Det finns mer att ställa på skärmarna och vi kan få till en hyfsad vitbalans med det RGB-reglage som finns. Värt att påpeka är att de två exemplaren är tämligen olika i vitbalans men båda är för blågröna och lätt turkosa direkt ur kartong. Precisionen för korrekt vitbalans finns inte utan det är ännu en gång mätutrustning som behövs. Både G- och F-modellen har ett nyansomfång som räcker till och vi har inga besvär med posterisering.
F-modellens Gamma-reglage
Gamma | Effekt |
---|---|
Mode 1 | Rödare vitbalans, ljusare tonkurva motsvarande 1,75-potens, cirka 395 nits |
Mode 2 | motsvarande 2,1-potens, cirka 370 nits |
Mode 3 | motsvarande 2,1-potens i snitt, något s-formad, cirka 395 nits, rödgul vitbalans |
Mode 4 | motsvarande 2,15-potens i snitt, tydligt s-formad, cirka 395 nits, rödgul vitbalans |
Som synes kommer Gamma-reglaget på F-modellen påverka mycket mer än hur bilden tonar från svart till vitt.
G-modellens Gamma-reglage
Gamma | Effekt |
---|---|
Mode 1 | motsvarande 2,0-potens |
Mode 2 | motsvarande ca 2,2-potens |
Mode 3 | motsvarande ca 2,35-potens |
På G-modellen beter sig Gamma-reglagen som väntat med en tonkurva som följer en önskvärd potensfunktion utan att påverka andra aspekter av bilden. Högre värde ger mörkare mellantoner och passar för djupare kontrastintryck i ett mörkt rum. Och vice-versa med ett lägre värde som ljusar upp tonkurvan bättre passande för ett ljust rum.
Gamma-reglaget påverkas också av Black Stabilizer-funktionen som är en form av ett extra gamma-reglage. Syftet är att ljusa upp skuggor så att fienden blir tydligare i spel. Som reglage betraktat är det inte helt fy skam då det inte skruvar sönder bilden på samma sätt som liknande reglage gör med andra skärmar vi testat.
Black Stabilizer flyttar inte på var du har svart och vitt i bilden till exempel, vilket är positivt. Det fungerar också snarlikt på F- och G-modellerna, förutom att just att F-modellen ihop med Nvidia-kort kan introducera en bugg som gör bilden för mörk vilket också påverkar denna funktion. Mer nedan om detta nedan.
sRGB-läge på F-modellen
F-modellen har ett sRGB-läge som också ger en mer korrekt färgåtergivning. Fast detta läge aktiverar en bugg i skärmen där nivåerna klipps, så kallad black crush. Bilden blir för mörk i skuggtoner och nyanserna ovanför svart ”flyter” ovanpå det svarta. Och det räcker med att kliver förbi sRGB-alternativet i menyerna så uppstår felet.
Detta fel inträffar dock endast när vi kör med ett Nvidia-grafikkort och inte med AMD. Lösningen: Att slå av och på skärmen löser det. Men måste göras varje gång du har navigerat förbi sRGB-alternativet i menyerna. G-modellen saknar ett sRGB-alternativ.
Ifall vi kör ett AMD-grafikkort via Displayport kommer sRGB-läget med Freesync aktiverat ge en tredje variant med för liten färgrymd. Färgerna blir bleka och matta. Detta inträffar inte med AMD-GPU och HDMI. Men då aktiveras i stället en likadan bugg när du passerar "HDR Effekt"-alternativet. Samma lösning med att slå av och på skärmen.
Någonstans här måste man ge upp och bara sträcka ut armarna i luften. F-modellen ger olika färg och ljus olika baserat på vad du gör, hur du ansluter och vilka funktioner du använder. När du känner dig vilsen bland färgerna med F-modellen, starta helt enkelt om skärmen.