SweClockers prestandaindex

För att underlätta för alla läsare sammanställer SweClockers resultaten i ett normaliserat prestandaindex, vilket snabbt ger en överblick runt hur olika grafikkort presterar mot varandra. Samtliga titlar vägs in för resultatet, och Geforce GTX 1080 i referensutförande står till tjänst som index 100.

Tabellerna för artikeln är aktuella vid publiceringstillfället, men kontinuerligt testande gör att spelplanen ofta förändras i efterhand. För enkelhetens skull finns en aktuell version av SweClockers prestandaindex alltid tillgänglig separat.

Senaste revisionen av SweClockers prestandaindex

Geforce_RTX_2000-9.jpg

Observera att SweClockers prestandaindex är ett "medelvärde av medelvärden", alltså en mycket förenklad bild av verkligheten. Även om tabellerna är bra för att snabba jämförelser är resultatet beroende av bland annat drivrutiner och vilka speltitlar som används. Läs hela artikeln för att få den kompletta bilden.

Prestandaindex för DirectX 11

Tabellen nedan representerar nio olika spel – Tom Clancy's The Division, Assassin's Creed Origins, Far Cry 5, The Witcher 3: Wild Hunt, Battlefield 1, Rise of the Tomb Raider, Deus Ex: Mankind Divided samt Total War: Warhammer II. Samtliga är testade i DirectX 11-läge.

När vi slår ihop alla spel och adderar lite Excel-magi för att skapa ett index ser vi hur grafikkorten står sig mot varandra. Hur kan vi raskt konstatera att grafikkortet håller vad det lovar. Nykomlingen Geforce RTX 2060 presterar marginellt bättre än ett GTX 1070 Ti och i paritet med Radeon RX Vega 64.

Vid 2 560 x 1 440 pixlar förändras inte positionen ställt mot indexets referens GTX 1080, men runtomkring sker smärre förändringar. Geforce RTX 2060 är nu ytterligare någon procent snabbare än GTX 1070 Ti medan Radeon RX Vega 64 drar ifrån en aning.

Vidare till 4K UHD utvecklar sig trenden. Utgående Geforce GTX 1070 Ti tappar ytterligare en aning ställt mot RTX 2060 samtidigt som Radeon RX Vega 64 drar ifrån ytterligare någon procent.

Prestandaindex för DirectX 12

Tabellerna nedan representerar sex olika spel – Tom Clancy's The Division, Battlefield 1, Rise of the Tomb Raider, Deus Ex: Mankind Divided, samt Civilization VI. Samtliga är testade i DirectX 12-läge.

Med DirectX 12 och en annorlunda uppsättning speltitlar förändras läget en del. Jämfört med indexets referensvärde tappar Geforce RTX 2060 en aning och det lägger sig dessutom strax efter GTX 1070 Ti istället för strax före. Här drar också AMD:s Radeon RX Vega 64 ifrån, samtidigt som RX Vega 56 med nöd och näppe är snabbare än RTX 2060.

När vi skruvar upp upplösningen få Geforce RTX 2060 åter ett övertag ställt mot GTX 1070 Ti, men både Radeon RX Vega 56 och RX Vega 64 utökar sina prestandamässiga övertag.

Vid upplösningen 4K UHD händer inte särskilt mycket. Nykomlingens fördel ställt mot GTX 1070 Ti är i princip densamma som tidigare, medan Radeon RX Vega 56 lägger sig precis under RTX 2060.

När vi sedan slår ihop alla prestandaindex till ett stort med samtliga upplösningar och grafikgränssnitt ser vi hur Geforce RTX 2060 presterar i snitt 2 procent bättre än ett GTX 1070 Ti.