Test: Speltester (DirectX 12)

Med prestandan under DirectX 11 avklarad vänder vi blickarna mot det färskare gränssnittet DirectX 12. Nedan återfinns tre separata bildspel med prestandatester från totalt fem olika DirectX 12-titlar i upplösningarna 1 920 × 1 080, 2 560 × 1 440 samt 3 840 × 2 160 pixlar. För mer information om mjukvaror och inställningar, se recensionen av Nvidia Geforce RTX 2080 och RTX 2080 Ti.

När vi växlar över till DirectX 12 ligger Geforce RTX 2060 FE kvar på ungefär samma placering i snitt, men med mer spridda skurar när vi tittar på enskilda speltitlar. Modellen tappar i såväl The Division och hamnar en bit bakom GTX 1070 Ti. Istället för en klar ledning i Deus Ex: Mankind Divided slår nykomlingen nu jämna slag med GTX 1070 Ti.

Tidigare resultat i testet visar att RTX 2060 FE i vissa titlar spelat i en högre division och slagit jämna slag med GTX 1080. Det här är inte längre fallet i DirectX 12, med undantag för Civilization VI.

Samma sak som i den lägsta upplösningen kan skönjas när vi skruvar upp reglaget ett snäpp. Den inbördes placeringen förändras inte nämnvärt och nykomlingen presterar i linje med utfästelserna om GTX 1070 Ti-prestanda. Beroende på speltitel presterar nykomlingen bättre, sämre eller praktiskt tagit identiskt med det nämnda grafikkortet.

Mönstret känns föga förvånande igen när vi går upp till 4K UHD-upplösning. Det har inte skett några större positionsförändringar, men likt DirectX 11-testerna har Nvidias senaste modell helt enkelt inte beräkningskraft så det räcker för att ge ett bra flyt. Undantaget är Civilization VI, där modellen visserligen dyker en bra bit under 60 FPS, något som dock är lättare att för många acceptera i ett strategispel.