Ray tracing i Battlefield V – vi följer upp redaktionens tester

Efter förra veckans testkavalkad av ray tracing ihop med Battlefield V passar Emil och Jonas på att sammanfatta resultaten och sia om teknikens framtid.

Efter att ha varit förpassade till glorifierade teknikdemonstrationer fick redaktionen äntligen lägga väntarna på en faktisk speltitel med stöd för ray tracing i realtid under förra veckan. På menyn stod slagfältspangaren Battlefield V, där spelet via en uppdatering implementerade ray tracing för reflektioner ihop med Nvidias RTX-kort – något som resulterade i två artiklar om prestandapåverkan av tekniken.

Battlefield V Screenshot 2018.11.15 - 13.18.21.14.jpg

Med facit i hand tar redaktionens Emil Åkered och Jonas Thörnqvist plats i studion för att sammanfatta resultaten från mätningarna och prata om läget för ray tracing i dagsläget. Därtill avhandlas framtiden för tekniken vid kommande implementationer i speltitlar som Shadow of the Tomb Raider och Metro Exodus, där dessa fokuserar mer på andra visuella element som skuggor och ljussättning.