Test: Speltester (DirectX 12)

Med prestandan under DirectX 11 avklarad vänder vi blickarna mot det färskare gränssnittet DirectX 12. Nedan återfinns tre separata bildspel med prestandatester från totalt fem olika DirectX 12-titlar i upplösningarna 1 920 × 1 080, 2 560 × 1 440 samt 3 840 × 2 160 pixlar. För mer information om mjukvaror och inställningar, se recensionen av Nvidia Geforce RTX 2080 och RTX 2080 Ti.

OBS! Efter en stor uppdatering till Warhammer: Vermintide 2 presterar spelet inte längre likadant. Av den anledningen har vi från och med detta test strukit titeln från sviten, både i DirectX 11 och DirectX 12. Samtliga index och andra relevanta siffror är givetvis uppdaterade.

En övergång till DirectX 12 förändrar inte ställningarna i grunden. XFX Radeon RX 590 Fatboy presterar strax över 10 procent bättre ställt mot RX 580 vid referensfrekvens. En skillnad mot DirectX 12 är dock att AMD-modellerna generellt tar mark mot Nvidia Geforce, vilket i det här fallet innebär att Geforce GTX 1060 faller ytterligare bakom.

Fler pixlar att rendera betyder inga större skillnader. XFX Radeon RX 590 Fatboy får chansen att sträcka ut lite ytterligare, vilket utökar avståndet till RX 580 något. Åter hamnar Geforce GTX 1060 generellt på efterkälken – Radeon RX 590 är helt enkelt en snabbare krets i DirectX 12.

Maximalt antal pixlar vid 4K UHD innebär att Radeon RX 590 har svårt att orka med. Skillnaden ned till Radeon RX 580 är dock oavsett fortfarande strax över 10 procent.