Test: Speltester (DX12)

Med prestandan under DirectX 11 avklarad vänder vi blickarna mot det färskare gränssnittet DirectX 12. Nedan återfinns tre separata bildspel med prestandatester från totalt sex olika DirectX 12-titlar i upplösningarna 1 920 × 1 080, 2 560 × 1 440 samt 3 840 × 2 160 pixlar. För mer information om mjukvaror och inställningar, se recensionen av Nvidia Geforce RTX 2080 och RTX 2080 Ti.

När vi tar steget över till grafikgränssnittet DirectX 12 är det lite spridda skurar prestandamässigt för Geforce RTX 2070 i upplösningen 1 920 × 1 080 pixlar. Nykomlingen landar nu inte konsekvent ovanför Geforce GTX 1080, utan hamnar ibland under eller på samma nivå – något som är fallet i The Division, Tomb Raider och Deus Ex.

Utstickartiteln i det här fallet är Warhammer: Vermintide 2, där det nya RTX-kortet presterar runt 15 procent bättre än Geforce GTX 1080 i DirectX 12.

När upplösningen tar klivet till 2 560 × 1 440 pixlar skiftar i vanlig ordning prestandaövertaget åt det nya RTX-kortets håll, om än med mindre marginaler än vid DirectX 11. Bland titlarna med störst skillnad syns Warhammer: Vermintide 2 och Battefield 1 med 17 respektive 11 procent prestandafördel till RTX 2070 över GTX 1080.

Titlarna där skillnaden är marginell eller obefintlig utgörs av The Division och Deus Ex, där det förstnämnda spelet visar likvärdiga siffror mellan Geforce RTX 2070 och Geforce GTX 1080.

Vid den högsta testade upplösningen 3 840 × 2 160 pixlar ökar marginalerna ytterligare något för RTX-kortet när det jämförs mot Geforce GTX 1080. Bäst siffror syns i Warhammer: Vermintide 2 med runt 16 procent högre prestanda, tätt följt av Battlefield 1 med 14 bättre bildfrekvens.

I den sämre ändan av spektrat ser vi Tomb Raider, där RTX 2070-kortet halkar efter Geforce GTX 1080 i tabellen medan The Division och Deus Ex ger en prestandafördel på mellan 7 och 8 procent till det nya RTX-kortet över GTX 1080.