Test, DX12: Rise of the Tomb Raider

Egenskap

Värde

Titel

Rise of the Tomb Raider

Utvecklare

Crystal Dynamics

Genre

Actionäventyr

DirectX-version

12

Lanseringsdatum

2016-01-28

Systemkrav

  • Intel Core i3-2110 eller motsv.

  • AMD Radeon HD 7770, Nvidia Geforce GTX 650

  • 6 GB RAM

Testinställningar

Very High (upplösning varierar)

Rise of the Tomb Raider följer upp 2013-års lyckade omstart av den populära spelserien. Lara Croft kan återigen inte hålla fingrarna borta från att plundra gravar och färdas denna gång till den siberiska tundran för detta ändamål – i det överlägset snyggaste äventyret hittills.

I Rise of the Tomb Raider är det tydligt att DirectX 12 ger lite extra utrymme för de snabbaste grafikkorten. Både Geforce RTX 2080 Ti och RTX 2080 kammar hem fina vinster ställt mot DirectX 11 och toppar därmed tabellen. Marginalen till GTX 1080 Ti är dock i det närmaste obefintlig.

Med fler pixlar att dra runt minskar pressen på övriga systemet, och siffrorna jämnas ut eller minskar ställt mot DirectX 11. Det är fortsatt Turing i topp dock, med Geforce RTX 2080 Ti överst och RTX 2080 en bit under i tät kamp mot GTX 1080 Ti.

Vid 4K UHD är vinsterna för DirectX 12 borta, och båda Turing-modellerna presterar sämre ställt mot DirectX 11. Trots det är det samma ställning som tidigare – Turing i topp, med Pascal i form av Geforce GTX 1080 Ti hack i häl.

Renderingstider

Graferna för renderingstider representerar hur lång tid varje bildruta tar att rita upp mätt i millisekunder. Värdet kan ge nya insikter runt prestandaproblem, men påverkas samtidigt starkt av flaskhalsar från till exempel processor eller spelmotor. Observera att sekvensen inte nödvändigtvis motsvarar underlaget för FPS-värdena ovan.

Någon enstaka spik åt sidan, renderingstiderna hålls ihop utmärkt för båda korten. Det subjektiva flytet är också mycket bra.