Test, DX12: Tom Clancy's The Division
Egenskap | Värde |
---|---|
Titel | Tom Clancy's The Division |
Utvecklare | Massive Entertainment |
Genre | Third Person Shooter |
DirectX-version | 12 |
Lanseringsdatum | 2016-03-08 |
Systemkrav |
|
Testinställningar | Ultra, TAA (upplösning varierar) |
När ett genmodifierat virus slår till mot New York faller viktiga samhällsfunktioner, och dödstalen skjuter i höjden. Räddningen blir hemliga organisationen The Division, vilka med hjälp av allehanda vapen och teknisk utrustning kallas in för att återställa ordningen.
Spelet utvecklas av svenska Massive Entertainment och använder spelmotorn Snowdrop. Titeln har stöd för en uppsjö effekter och bjuder på detaljerad grafik alla lägen – katastrofen till trots, aldrig har New York i spel varit vackrare.
En övergång till DirectX 12 innebär att båda Turing-korten tappar ett fåtal bildrutor per sekund ställt mot DirectX 11. Det är aningen udda, då Geforce GTX 1080 Ti snarast tjänar en smula prestanda och därmed kan kliva förbi RTX 2080 FE.
Samma scenario gäller när upplösningen skruvas upp ett snäpp. De båda nykomlingarna ligger visserligen i topp tillsammans med Geforce GTX 1080 Ti, men det saknas några bildrutor per sekund ställt mot DirectX 11.
Sist ut saftiga 4K UHD. Även här blir det ett visst prestandatapp jämfört med DirectX 11, men Geforce RTX 2080 Ti FE pakerar trots det bekvämt i toppen. Längre ned drar GTX 1080 Ti jämnt med RTX 2080 i medel, dock har Pascal-kortet betydligt sämre lägstavärde.
Renderingstider
Graferna för renderingstider representerar hur lång tid varje bildruta tar att rita upp mätt i millisekunder. Värdet kan ge nya insikter runt prestandaproblem, men påverkas samtidigt starkt av flaskhalsar från till exempel processor eller spelmotor. Observera att sekvensen inte nödvändigtvis motsvarar underlaget för FPS-värdena ovan.
Jämfört med DirectX 11 är det inga större skillander. Sekvensen upplevs en aning orolig, men det är något som går igen oavsett vilket grafikkort som sitter i riggen.