Test, DX11: Rise of the Tomb Raider

Egenskap

Värde

Titel

Rise of the Tomb Raider

Utvecklare

Crystal Dynamics

Genre

Actionäventyr

DirectX-version

11

Lanseringsdatum

2016-01-28

Systemkrav

  • Intel Core i3-2110 eller motsv.

  • AMD Radeon HD 7770, Nvidia Geforce GTX 650

  • 6 GB RAM

Testinställningar

Very High (upplösning varierar)

Rise of the Tomb Raider följer upp 2013-års lyckade omstart av den populära spelserien. Lara Croft kan återigen inte hålla fingrarna borta från att plundra gravar och färdas denna gång till den siberiska tundran för detta ändamål – i det överlägset snyggaste äventyret hittills.

Det är inte allt för ofta det händer men i Rise of the Tomb Raider sätter processorn stopp före grafikkorten, specifikt nya RTX-korten som toppar igen men enbart en bildruta skiljer dem åt.

Med upplösningen ett steg högre får grafikkortet diktera farten istället, vilken innebär att Geforce RTX 2080 Ti FE tar ett större kliv ifrån lillebror RTX 2080 FE med en prestandaskillnad runt 17 procent.

Geforce RTX 2080 Ti FE fortsätter att höja ribban i 4K-upplösning med en bildfrekvens klart över 60 FPS. Bakom denna är RTX 2080 FE med drygt 24 procent skillnad i prestanda, samtidigt som denna har cirka 7 procent mot GTX 1080 Ti.

Renderingstider

Graferna för renderingstider representerar hur lång tid varje bildruta tar att rita upp mätt i millisekunder. Värdet kan ge nya insikter runt prestandaproblem, men påverkas samtidigt starkt av flaskhalsar från till exempel processor eller spelmotor. Observera att sekvensen inte nödvändigtvis motsvarar underlaget för FPS-värdena ovan.

För flaggskeppet Geforce RTX 2080 Ti FE ser renderingstiderna jämna och fina ut med en liten spik i slutet på testrundan, men inget som märktes allt för väl på skärmen. För RTX 2080 FE är lite annorlunda när grafen visar större variation under hela slingan. Något av detta märktes även för redaktionen, även om det var väldigt lite.