Test, DX11: The Witcher 3: Wild Hunt

Egenskap

Värde

Titel

The Witcher 3: Wild Hunt

Utvecklare

CD Projekt Red

Genre

RPG

DirectX-version

11

Lanseringsdatum

2015-05-19

Systemkrav

  • Intel Core i5-2500K, AMD Phenom II X4 940 eller motsv.

  • AMD Radeon R9 290, Nvidia Geforce GTX 770

  • 6 GB RAM

Testinställningar

Ultra, utan Hairworks (upplösning varierar)

Geralt av Rivia är ute på ett tredje äventyr. Den här gången är uppgiften att finna adoptivdottern Cirilla, och skådeplatsen är de norra kungadömena mitt under brinnande krig. Extra krydda levereras genom grafikmotorn Red Engine 3 med stöd för en mängd smaskiga effekter.

Nya RTX-serien sätter ribban direkt i Witcher 3 med flaggskeppet Geforce RTX 2080 Ti FE i klar ledning över lillebror RTX 2080 FE med dryga 14 procent. Andra platsen tas över helt av Geforce RTX 2080 FE med cirka 10 procent i skillnad mot numera förra generationen GTX 1080 Ti.

Högre upplösning men fortfarande samma ställning med Geforce RTX 2080 Ti FE i toppen återigen. Andra platsen tas fortfarande hand av RTX 2080 FE med cirka 8 procent i prestandaskillnad mot GTX 1080 Ti.

I den högsta upplösningen lyckas både Geforce RTX 2080 Ti FE och RTX 2080 FE nå en bildfrekvens över 60 FPS. Dock kan det vara lägligt att dra ned ett steg på detaljnivån för Geforce RTX 2080 FE för att alltid hålla sig över den magiska gränsen.

Renderingstider

Graferna för renderingstider representerar hur lång tid varje bildruta tar att rita upp mätt i millisekunder. Värdet kan ge nya insikter runt prestandaproblem, men påverkas samtidigt starkt av flaskhalsar från till exempel processor eller spelmotor. Observera att sekvensen inte nödvändigtvis motsvarar underlaget för FPS-värdena ovan.

En titt på renderingstiderna avslöjar ett par spikar här och var, samt en hyfsat ojämn graf, men som tidigare speltitel så handlar det runt 10 m/s och är knappt märkbart i spelet.