Dagens tillställning bakom lyckta dörrar med tekniska presentationer är till ända och nu väntar redaktionen ivrigt på att kunna leverera ett matigt test på nästa generations Geforce. Nu ikväll har vi dock fått grönt ljus att ge en första inblick i prestandan för kommande RTX 2080.

I en presentationsbild visar Nvidia hur modellen står sig mot långköraren Geforce GTX 1080, som baseras på arkitekturen Pascal. Vid upplösningen 4K UHD och samma grafikinställningar handlar det om en uppgång på runt 35 till 60 procent beroende på speltitel eller strax under 50 procent bättre prestanda.

Höga upplösningar är här för att stanna och enligt Nvidia ska Geforce RTX 2080 kunna leverera över 60 FPS i 3 840 x 2 160 pixlar (4K UHD) med HDR påslaget i moderna AAA-titlar. Det här är en bedrift som levereras i titlar som inte har stöd för Turings nya finesser, där flera ska bjuda på prestandaförbättringar i spel som har stöd för dessa.

Beräkningskraft: Geforce RTX 2080 mot GTX 1080

CUDA-kärnor

GPU Boost

Beräkningskraft

Skillnad

Geforce RTX 2080

2 944 st.

1 710 MHz

10 068 GFLOPS

+13,5%

Geforce GTX 1080

2 560 st.

1 733 MHz

8 873 GFLOPS

Medan SweClockers i dagsläget inte kan gå in på närmare detaljer räcker det med att kika på specifikationerna för att se att Turing som arkitektur är rejält förbättrad, där Geforce RTX 2080 trots sin rejäla prestandauppgång "endast" har 13,5 procent högre teoretisk beräkningskraft.

Nvidia Geforce RTX 2000-serien med arkitekturen "Turing" och specifikationer för RTX 2080 Ti, RTX 2080 och RTX 2070

En annan del i ekvationen som är nämnvärd är att Geforce RTX 2080 använder sig av den helt nya minnestekniken GDDR6. Detta gör att modellen trots samma minnesbuss som dess föregångare har en teoretisk bandbredd om 448 GB/s, upp från 320 GB/s för GTX 1080 i standardutförande.

Nämnvärt i sammanhanget är att nykomlingens ökade prestanda har ett pris i form av ett högre specificerat TDP-värde på 215 W – närmare 20 procent högre än GTX 1080. En prestandauppgång närmare 50 procent innebär dock att Turing blir en mer energieffektiv arkitektur än Pascal som redan briljerar på den fronten.

Powered by Turing’s Tensor Cores, which perform lightning-fast deep neural network processing, GeForce RTX GPUs also support Deep Learning Super-Sampling (DLSS), a technology that applies deep learning and AI to rendering techniques, resulting in crisp, smooth edges on rendered objects in games.

Nvidia menar dock att Geforce RTX 2080 är dubbelt så snabb som GTX 1080, något som tillskrivs en helt ny teknik för kantutjämning (eng. anti-aliasing). Denna går under namnet DLSS som är kort för "Deep Learning Super-Sampling" och ska leverera liknande resultat som Nvidias Temporal Anti-Aliasing (TAA).

Dagen till ära passar Nvidia även på att prata om kommande nyheter i Geforce Experience. Det handlar uteslutande om Ansel, som får stöd för strålspårning (eng. ray tracing) med den nya RTX 2000-serien, uppskalning av bilder och nya filter. En annan stor nyhet som tillkommer är att Ansel nu även ska fungera i spel som saknar inbyggt stöd för Ansel.

Lanseringen av Geforce RTX 2080 Ti och RTX 2080 äger rum den 20 september, med startpriser från 999 respektive 699 dollar eller motsvarande 7 900 och 11 300 kronor inklusive moms. Lillebror Geforce RTX 2070 lanseras i oktober från 499 dollar eller omkring 5 700 kronor med svensk moms.