Spelfesten E3 brukar ofta innebära överbelastning i nya spel och videoklipp, och av den anledningen brukar en del bolag strategiskt presentera kommande titlar innan mässan. Redan ett par månader innan årets upplaga drog igång visade svenska spelstudion DICE upp senaste tillskottet i Battlefield-serien, vilken återvänder till andra världskriget.

BFV-1.jpg

Igår torsdag öppnade utvecklaren upp en stängd testperiod, vilken kräver nyckel för att komma åt. Lyckligtvis har redaktionen lagt vantarna på en uppsättning, vilket bland annat blev en livesändning igår kväll som kan ses här. Men, självklart måste testversionen även prestandatestas med ett par grafikkort.

Uppdatering 2018-07-03: Artikeln är uppdaterad med resultat från grafikkort i upplösningarna 1 920 × 1 080 och 3 840 × 2 160 pixlar. Redaktionen har även kompletterat med ett mindre processortest med totalt fyra populära modeller.

Testsystem

Komponent

Modell

Processor

  • Intel Core i5-8600K

Moderkort

  • Asus Prime Z370-A

Minne

16 GB Corsair Vengeance LPX, 3 000 MHz

Grafikkort

  • AMD Radeon RX Vega 64 (8 GB)

  • AMD Radeon RX Vega 56 (8 GB)

  • AMD Radeon RX 580 (8 GB)

  • Nvidia Geforce GTX 1080 Ti (11 GB)

  • Nvidia Geforce GTX 1080 (8 GB)

  • Nvidia Geforce GTX 1070 (8 GB)

  • Nvidia Geforce GTX 1060 (6 GB)

Lagring

Samsung 850 Evo 500 GB

Nätaggregat

Corsair RM650x 650 W

Skärm

Dell P2415Q

Operativsystem

Windows 10 FCU Professional 64-bit

Drivrutiner

  • Nvidia: 398.36 WHQL

  • AMD: Adrenalin Edition 18.6.1 Optional

Först ut är Vinterdatorn 2017 där den Intel-bestyckade modellen får agera som bas för grafikkorten. Innan det så körs de tre mest populära upplösningarna igenom alla valbara grafikinställningarna för att se hur dessa presterar i respektive scenario. Kortet det handlar om är Asus Geforce GTX 1070 ROG Strix OC.

1 920 x 1 080

2 560 x 1 440

3 840 x 2 160

Low

131/79 FPS

98/64 FPS

50/38 FPS

Medium

112/68 FPS

84/54 FPS

44/33 FPS

High

91/51 FPS

64/48 FPS

32/23 FPS

Ultra

80/39 FPS

58/43 FPS

32/23 FPS

Med resultaten i hand märks det att Battlefield V kräver mer av hårdvaran än tidigare Battlefield 1 – något som kan vara begränsat till testversionen med kommande optimeringar för skarpa utgåvan. Bland udda resultat kan nämnas att Ultra och High ger samma siffror i högsta upplösningen 3 840 × 2 160 pixlar.

Med testets lägsta upplösning på 1 920 × 1 080 pixlar hamnar Nvidia högst upp med både Geforce GTX 1080 Ti och GTX 1080, med Radeon RX Vega 64 enbart en bildruta ifrån närmsta kort från det gröna laget. Utöver det klarar alla kort den önskvärda gränsen på 60 FPS, även om vissa är närmre än andra.

Med upplösningen ett steg högre hamnar dagens toppkort Geforce GTX 1080 Ti inte helt oväntat högst upp i listan, med cirka 17 procent i prestandaövertag mot närmsta konkurrenten Radeon RX Vega 64. Det röda kortet lyckas dock få bra lägstavärde ställt mot övriga i toppen, vilket teoretiskt bidrar till en härligare upplevelse.

Som synes krävs det en del för att få önskvärda 60 FPS i upplösningen 2 560 × 1 440 och detaljnivån Ultra, där Radeon RX Vega 56 precis lyckas hålla sig ovanför gränsen. Däremot hamnar Geforce GTX 1070 strax under, där detaljnivån kan behöva justeras för att få bra flyt i spelet.

Med upplösningen hela vägen upp till 4K UHD, eller 3 840 × 2 160 pixlar, så är det inget kort som är på rätt sida av 60 FPS längre. Närmst är inte helt oväntat Geforce GTX 1080 Ti med ett relativt stort gap ned till Radeon RX Vega 64. Vad som inte rekommenderas alls är både Radeon RX 580 och Geforce GTX 1060 som är mer bildspel än datorspel i högsta upplösningen.

BFV-3.jpg

Snabbt processortest

Med den korta tiden som finns kvar på alfatestet så lyckades redaktionen klämma in några populära processorer för att se hur skillnaden står däremellan. Grafikkortet som användes under samtliga testet är Nvidia Geforce GTX 1080 Ti, för att verkligen ge mycket utrymme för processorerna. Dessvärre fanns det inte tid för fler upplösningar utan det fokuserades enbart på 1 920 × 1 080 pixlar för att se största skillnaden.

Kanske inte helt oväntat så lyckas Intel-modellerna Core i7-8700K och i5-8600K klämma sig förbi båda Ryzen-modellerna i testet. Samma resultat syns även i den tidigare Frostbite-titeln Battlefield 1 där Intel har ett tydligt övertag över AMD.

Sammanfattade tankar

I dagsläget är detta en väldigt tidig version av Battlefield V och mycket kommer troligen vara annorlunda när spelet släpps skarpt. Bland annat snubblar vi över en hel del buggar – squad-systemet är helt trasigt, döda kroppar och vissa föremål svävar i luften, slumpmässiga krascher och menyer som inte alltid syns.

Utöver det finns utrymme att polera spelet en hel del när det kommer till optimeringar, där titeln just nu är relativt tungdrivet jämfört med föregångaren Battlefield 1 som var betydligt snällare mot hårdvaran – trots att det såg utmärkt ut.

BFV-4.jpg

På tal om det sistnämnda, just grafiken är något DICE alltid har lyckats bra med och Battlefield V är inget undantag. Spelet ser otroligt bra ut i striderna i Narvik, men.. kanske snöar det lite för mycket – speciellt när flingorna även faller inomhus.

Snacka mer Battlefield i SweClockers forum

Battlefield V Close Alpha släcktes ner idag tisdag klockan 16:00 vår tid, men en mer uppdaterad Beta-version kommer troligen dyka upp innan spelet är redo att lanseras skarpt. Troligtvis kommer det även medföra en del prestandaförbättringar, men nu har vi en viss hum om hur det kommer prestera med dagens hårdvara.