Efter åratal av förfrågningar och nedstängda servrar tillkännagav Blizzard mot slutet av år 2017 att det blir en klassisk version av spelet, det vill säga en variant innan expansionen The Burning Crusade. Sedan dess har det spekulerats vilt i vilket version av spelet som ska lägga grund för World of Warcraft Classic.

So we asked ourselves, would it still be possible to deliver an authentic classic experience if we took our modern code, with all its back-end improvements and changes, and used it to process the Patch 1.12 game data? While that might seem counterintuitive, this would inherently include classic systems like skill ranks, old quests and terrain, talents, and so on, while later features like Transmog and Achievements would effectively not exist because they were entirely absent from the data. After weeks of R&D, experimentation, and prototyping, we were confident we could deliver the classic WoW content and gameplay without sacrificing the literally millions of hours put in to back-end development over the past 13 years.

Efter noga övervägande landade Blizzard i att Patch 1.12: Drums of War ska lägga grund för World of Warcraft Classic. Detta var den sista uppdateringen att släppas innan The Burning Crusade och erbjuder enligt Blizzard den mest "kompletta" upplevelsen av det ursprungliga spelet, med alltifrån diverse raids till egenskaper.

Att det blir Patch 1.12 som lägger grund för World of Warcraft Classic betyder inte att det blir en opolerad variant, där kända problem består. Framförallt kommer bolaget inte att försöka sig på att återställa all kod med tillhörande backend-strul. Spelet behöver också anpassas för moderna grafikkort, nya säkerhetsfinesser och inte minst antifuskmjukvara.

World of Warcraft Classic väntas släppas till PC/Windows och Mac OS.