Digitala effekter tillsammans med andra datorstyrda hjälpmedel är idag vardag för spel och film. En stor del av detta är animeringshjälp via motion capture, att fånga riktiga rörelser och översätta dessa till digitala modeller.

Från att ha varit ruskigt påkostad teknik tillgänglig endast för ett fåtal har motion capture blivit både billigare och enklare att komma igång med. En HTC Vive med tillbehör är egentligen allt som krävs – dyrt för privatpersoner, men kaffepengar i sammanhang som filmproduktion eller spelutveckling.

DSC02821.jpg
DSC02823.jpg
DSC02826.jpg
DSC02827.jpg
DSC02828.jpg

Med kommande projekt som Mutant Year Zero och Overkill's The Walking Dead samt en portfolio med bland annat Ghost Recon: Wildlands, Conan Exiles och Mass Effect: Andromeda i portfolion är svenska Goodbye Kansas hyfsat rutinerade inom digitala effekter.

På Nordsken 2018 ställer företaget ut och demonstrerar "motion capture för alla" via HTC Vive. SweClockers passar på att ta en pratstund med Joakim Olsson runt tekniken och vad den innebär för spelskapare.

Hitta alla artiklar med taggen #nordsken-2018