Teknikstund: Ska skärmen vara böjd?

Böjda gamingskärmar lyfts allt oftare fram som viktiga för en omslutande spelupplevelse. SweClockers går igenom fenomenet tillsammans med för- och nackdelar för dessa.

1. Inledning

Vi har sett dem i några år nu och de blir vanligare och vanligare: den välvda skärmen. TV-tillverkarna har kört dem sedan flera år och mestadels gett upp. På TV-sidan var böjningen ett ”roligt” försök men inte så mycket mer.

Kanske finns det någon enstaka TV-tillverkare som håller fast vid de välvda modellerna eftersom de själva står för paneltillverkning och med ett släng av hybris försöker diktera en efterfrågan, snarare än att lyssna till den faktiska efterfrågan. Jag tänker givetvis på Samsung.

Dell_U3818DW_lampreflex_2.jpg

För en datorskärm är det dock en annan situation med en välvd panel. Användaren är ensam framför datorskärmen och kan välja hur denne vill placera sig framför denna skärm. Då börjar sådana argument som omslutningsförmåga, betraktningsvinklar och motstånd mot reflexer faktisk få lite substans.

Men det öppnar också för farhågor om hur linjer, text och grafik återges. Frågeställningarna är som följer:

  1. Påverkas ”omslutningen” och upplevelsen?

  2. Påverkas betraktningsvinklarna positivt?

  3. Kommer skärmens hantering av reflexer påverkas?

  4. Ger välvning negativ påverkan på linjer och grafik?

Artikeln är ett komplement till SweClockers guide till bildskärmar vilken beskriver tekniken inuti bildskärmar. Den kompletterar också Guiden till bildskärmsköpet vilken går igenom olika produkter och produktkategorier av skärmar.