Testsystem, mjukvara och metod
Komponenter
Komponent | Modell |
---|---|
Processor |
|
Moderkort |
|
Minne |
|
Grafikkort | Nvidia Geforce GTX 1080 |
Lagring | OCZ Trion 150 960 GB |
Nätaggregat | Corsair AX1200i 1 200 W |
Skärm | Dell P2415Q |
Operativsystem | Windows 10 Professional Fall Creators Update 64-bit |
För vårens tester 2018 har nya uppdateringar installerats för samtliga spel och programvaror samtidigt som Windows uppdaterats med fixarna för säkerhetshålen Meltdown och Spectre. Detta innebär att resultaten inte är direkt jämförbara med de från processortester innan denna tidpunkt.
Drivrutiner
Mjukvaran som används är, om ej annat anges, alltid de senaste drivrutinerna som finns tillgängliga vid respektive komponents testtillfälle. Relevanta versioner och annan information noteras.
Nvidia Geforce 391.35 WHQL
Testmjukvara
Bildfrekvens för spel snappas primärt upp med mjukvaran OCAT. Vidare analys av datan sker med hjälp av Microsoft Excel. Siffrorna avrundas beroende på mätsäkerhet för respektive test.
Applikation | Användning |
---|---|
Cinebench | Program som simulerar modellering och rendering av 3D-objekt. |
x264 Benchmark HD | Mjukvara som komprimerar en 1080p-upplöst videofil över flera kärnor. |
7-Zip | 7-Zip används för att komprimera filer till en mängd olika format. |
Blender | 3D-verktyget Blender är kostnadsfritt och används av kreatörer världen över. |
Photoshop Lightroom | Adobe-utvecklat verktyg för att behandla och katalogisera bilder, framför allt i råformat. |
Luxmark | Mjukvara som renderar en fördefinerad scen på CPU, GPU eller båda med hjälp av OpenCL. |
3DMark, Fire Strike | Senaste testsviten från Futuremark bjuder på tyngre belastning och högre upplösning än någonsin. |
Battlefield 1 | Den senaste delen i Battlefield-serien tar oss till första världskriget med Frostbite 3 under huven. |
The Witcher 3 | Geralt pressar både grafik och magi till max i senaste upplagan av The Witcher. |
Fallout 4 | Bethesdas senaste titel skruvar upp grafiken och gör ödemarken efter atomkriget vackrare än någonsin. |
Total War: Warhammer II | Nästa del av Creative Assemblys Total War-serie bygger vidare på Warhammer-universumet. |
Far Cry 5 | Femte delen i Far Cry-serien tar oss till USA och Montana för galna sektledare och sedvanligt pang-pang i öppen värld. |
Metod
För testet används ett urval plattformar och processorer från Intel och AMD. Varje system testas enligt tillverkarnas specifikationer gällande klockfrekvenser och minneshastighet för att ge en så rättvisande bild som möjligt. Alla övriga inställningar lämnas i moderkortens fördefinierade lägen.
För speltesterna används ett Nvidia Geforce GTX 1080 med temperaturmål och strömbudget uppvridet, vilket med grafikkortets dynamiska klockfrekvenser säkerställer tillräckligt jämn prestanda. Upplösningen är dels 1 920 x 1 080 pixlar med höga inställningar, dels lägre upplösning och inställningar för att verkligen låta processorerna sträcka på benen.
Dynamiska klockfrekvenser med Precision Boost 2 och XFR 2
Andra generationens Ryzen-processorer har mer dynamiska klockfrekvenser än sina föregångare, och kan bland annat kliva över sina förbestämda turbonivåer med förutsättningarna att temperatur och effektuttag ligger tillräckligt lågt.
Samtliga tester av Ryzen 2000-serien körs med processorkylaren Noctua NH-U14S, där temperaturerna ligger och pendlar mellan 60 och 65 °C under flertrådad belastning. Nedan följer frekvensloggar från en vanlig flertrådad last med båda modellerna.
Åttakärniga Ryzen 7 2700X tar generellt sett position runt 4 025 MHz under flertrådad belastning, men har även några resor upp till 4 075 MHz samt ner till grundnivån på 4 GHz. Ställd mot föregångaren Ryzen 7 1800X ligger klockfrekvensen i större delen av tiden 325 MHz högre när alla kärnor belastas.
När det kommer till sexkärniga Ryzen 5 2600X lägger sig denna och fladdrar mellan 4 025 MHz och 4 050 MHz under flertrådad belastning, vilket innebär att den håller sig upp emot 350 MHz högre än Ryzen 5 1600X vid denna typ av last.