Minnesskalning i spel

En annan het potatis när det kommer till Ryzen-processorerna är hur dessa prestandaskalar med olika minneshastigheter, och då främst i scenarion som är flaskhalsade av processorn. Vi bjuder därför på ytterligare några extratester med minnesfrekvenser på menyn, där tre spel från den föregående sidan lyfts in igen.

Grundförutsättningarna är samma som för speltesterna i hög upplösning, vilket i det här fallet innebär att vi har parat ihop Ryzen 7 2700X med grafikkortet Geforce GTX 1080 Ti samt minnespaketet G.Skill Trident Z RGB (F4-3200C14D-16GTZR) i systemet. Det enda som ändras mellan körningarna är minnesfrekvensen, medan latenserna hålls spikade på 14-14-14-34.

I Battlefield 1 vid 1 920 × 1 080 pixlar ser vi snabbt att det optimala nivån för Ryzen 2000-serien tycks ligga kring 3 200 MHz, då prestandaavkastningen avtar tvärt därefter. Det rör sig dock inte om några enorma skillnader ställt mot processorfamiljens officiella minnesfrekvens på 2 933 MHz.

Den som verkligen vill spara in på DDR4-inköpet och fynda efter 2 133 MHz-minnen bör dock tänka om. Vid processorbundna scenarion kan dessa nämligen agera rejäl flaskhals åt plattformen.

När vi rör oss mot Fallout 4 är mycket sig likt, där prestandaskalningen hänger med fint upp till 3 200 MHz för att därefter avta nästan helt. Prestandavinsten att använda 3 200 MHz över 2 933 MHz uppgår till cirka 3 procent vid detta processorbundna spelscenario. Återigen bör man undvika instegsminnen på 2 133 MHz, då dessa kan ge markant sämre spelprestanda.

Sist ut har vi Far Cry 5, och återigen ser vi en sweet spot för minneshastigheten vid 3 200 MHz innan prestandavinsterna avtar. Störst tapp i prestanda syns i sedvanlig ordning när steget tas ner till 2 133 från 2 400 MHz.