Star Wars: Battlefront II fick kanske inte riktigt det mottagande EA och utvecklaren DICE hoppats på. Trots många positiva recensioner överskuggades dessa av debaclet kring spelets system för mikrotransaktioner, där fördelar kunde införskaffas genom att spendera riktiga pengar. Utvecklaren backade sedermera och stängde av systemet.

We're working on a revamped progression system. Your feedback has been essential here, and we are preparing significant changes to progression that will address many of the things we've seen players asking for. We'll be sharing more details about these changes in March.

Tanken var att ett nytt, omarbetat system för mikrotransaktioner och belöning skulle presenteras inom kort. Så blev inte fallet, utan nu tar DICE bladet från munnen och berättar att detta system inte kommer avslöjas förrän i mars. Om det innebär en praktisk implementation i mars eller ännu senare nämns inte.

Många spelare klagade dessutom på att det tog lång tid att låsa upp ny utrustning utan att spendera pengar. Detta utöver fördelarna som kunde köpas genom mikrotransaktioner, vilket skapade obalans i flerspelarläget. Utvecklaren lovar därför omvälvande förändringar av utvecklingssystemet.

Nämnvärt är att spelet begåvas med ett nytt tidsbegränsat spelläge i februari, där två lag med åtta spelare vardera slåss med hjälp av jetpack. Star Wars: Battlefront II släpptes den 17 november, och finns tillgängligt till PC/Windows, Xbox One samt Playstation 4.