4K-skärmar

Efterlängtade, förbisedda men också ifrågasatta är 4K-skärmarna vilka bygger på UHD-formatet med 3 840 × 2 160 pixlar. Det är fyra gånger så många pixlar som full HD och därför blir det också en hög pixeltäthet.

Detta innebär att det finns flera strategier för 4K-skärmar. Traditionella storlekar som 24 och 27 tum ger väldigt täta pixeldensiteter. Då använder du vanligtvis skärmen med skalat gränssnitt och får en mer detaljerad rendering av exempelvis text. Det betyder dock inte att den effektiva arbetsytan alltid är högre.

Acer_XB321HK_reflex.jpg

Acer Predator XB321HK är mittemellan-4K-strategin med 32 tum IPS och 60 Hz med G-Sync. Testad här.

Den andra strategin är stora skärmar på 37 tum och uppåt, som på skrivbordsavstånd motsvarar ungefär samma pixeltähet som 24 till 27 tum med 2 560 × 1 440 pixlar. Då kan du använda skärmen i högre grad för en större arbetsyta, ungefär som att just köra fyra stycken 1 920 × 1 080 pixlar i en 2×2-kvadrat.

I detta scenario slipper du besväret med att köra just fyra separata skärmar och därför börjar stora 4K-skärmar bli vanliga för den som behöver mycket yta. Intresset för att köra flera mindre skärmar minskar samtidigt tack vare dessa skärmar.

Den tredje strategin är mittemellan med mellan 30 – 37 tum och 4K/UHD-pixelmatris. Det är fortfarande högre pixeldensitet men möjlighet att kombinera skalning i gränssnittet och ändå få en större yta att arbeta mot.

4K/UHD-skärmar: 3 840 pixlar på bredden, <50 tum

Skärmar med dessa specifikationer på Prisjakt

Här ingår allt från den enklaste budgetklassen till dyra yrkesskärmar, men ytterst få som är inriktade för spel. Se, som tidigare nämnt, upp med de som specificeras för högre frekvenser än 60 Hz då det ofta är fel.

En nyare variant av 4K-skärmen är den som är huggen på höjden och kör 3 840 × 1 600 pixlar. Detta kan ifrågasättas men vinsten av att minska på mängden pixlar är att bandbredden bakom 600 MHz pixelklocka då räcker till 75 Hz.

4K: 37-tum och större

Skärmar med dessa specifikationer på Prisjakt

Skärmar på 37 tum med 4K-upplösning är relativt vanligt. Dessa rekommenderas för dig som vill ersätta en multiskärmslösning med en enda stor skärm.

4K: med någon form av adaptiv synk

Skärmar med dessa specifikationer på Prisjakt

Skärmar med 3 840 pixlar på bredden och någon form av adaptiv synkronisering finns det även det gott om på marknaden. Det sistnämnda underlättar mycket när det kommer till att hålla spelen flytande på en behaglig nivå.

En udda specialare i denna kategori är Samsung C49HG90DM som ger 3 840 × 1 080 pixlar och kan skruva upp frekvensen till 144 Hz. Detta är alltså 4K/UHD fast halva höjden, eller motsvarande två full HD-skärmar sida-vid-sida.

Kretsuppsättningar ger oss max 60 Hz

Nackdelen i skrivande stund (Dec-2017) är att 4K-skärmar över 60 Hz i princip ännu inte finns. 60 Hz är den praktiska gränsen för 4K-skärmar då den absoluta majoriteten kretsuppsättningar endast orkar upp till 600 MHz pixelklocka. Därför består dagens 4K-skärmar väldigt mycket av modeller som rör sig inom kategorin allround- och budgetklass. Fotnot: Skärmar kapabla till 4K och 144 Hz nådde butiker sommaren 2018.

Bristen på renodlade spelskärmar med 4K-pixelmatris gör också att det är vanligt att 4K-skärmar har höga latenstider och är olämpliga för koordinationskrävande spel.

Acer_XR382CQK_24_compare.jpg

Acer XR382CQK bakom en 24-tumsskärm. Ett exempel på hur 3 840 × 1 600 pixlar i 24:10-format öppnar för aningen högre frekvens om 75 Hz. Testad här.

Detta har man delvis löst något genom 3 840 × 1 600-matrisen på ett fåtal produkter som också når 75 Hz. Detta är på väg att ändras och under 2018 väntas det komma skärmar som klarar en högre bandbredd och därmed högre frekvens.

Väl värt att påpeka är dock att driva spel i 4K över 60 FPS är en utmaning. Grafikkorten och mjukvaran är inte riktigt där ännu. Det är också värt att påpeka är att det listas skärmar med frekvenser över 60 Hz och detta kan var en del av 75/76 Hz-missuppfattningen som tas upp i början av artikeln.

För att sammanfatta – räkna inte med mer än 60 Hz. Ett fåtal spelskärmar som klarar detta finns och då är adaptiv synkronisering, Freesync eller G-Sync, en stor hjälp för att hålla bildflytet uppe.

Ingen självklar pixelmappning av 1080p

En enormt spridd missuppfattning är att 4K-skärmar automatiskt kan visa 1 920 × 1 080 pixlar med pixelmappning där fyra pixlar på skärmen bygger en pixel i signalen. En idé som fungerar i teorin.

Detta stämmer tyvärr inte lika väl i praktiken då alla skärmar vi sett applicerar någon form av skalningsalgoritm som tar bort pixelmappningen. Dell och Philips har valt algoritmer som i praktiken ger så gott som 1 920 × 1 080-pixelmappning på de 4K-skärmar vi testat. Andra tillverkare ger annan skalning och även grafikkorten skalar på sätt som kanske inte är önskvärda.