Uppföljaren till Wolfenstein: The New Order lanserades skarpt för bara någon dag sedan och drivs med hjälp av grafikmotorn Id Tech 6 tillsammans med gränssnittet Vulkan. Samma kombination har även använts i senaste Doom, vilket innebar gott om grafikdetaljer utan att straffa bildfrekvensen allt för mycket.

Läs recensionen av Wolfenstein 2: The New Colossus på FZ

wolfenstein-ii_2.jpg

Med förkunskapen om att spelet är relativt lättdrivet laddar redaktionen upp ett par kort ur senaste generation från Nvidia och AMD, för att se vad som krävs för att hålla en behaglig bildfrekvens i olika upplösningar.

Som testsystem använder redaktionen återigen SweClockers Vinterdator 2016, där enbart grafikkortet byts ut mot fyra olika kort från både AMD och Nvidia.

Testsystem

Komponent

Modell

Processor

Intel Core i5-6600K @ 4,2 GHz

Moderkort

Asus Z170 Pro Gaming

Minne

16 GB Corsair Vengeance, 3 000 MHz

Grafikkort

  • AMD Radeon RX Vega 64 (8 GB)

  • AMD Radeon RX Vega 56 (8 GB)

  • AMD Radeon RX 580 (8 GB)

  • AMD Radeon RX 570 (4 GB)

  • Nvidia Geforce GTX 1080 Ti (11 GB)

  • Nvidia Geforce GTX 1080 (8 GB)

  • Nvidia Geforce GTX 1070 (8 GB)

  • Nvidia Geforce GTX 1060 (6 GB)

Lagring

Samsung 850 Evo 500 GB

Nätaggregat

Corsair RM750x 750 W

Skärm

Dell P2415Q

Operativsystem

Windows 10 CU Professional 64-bit

Något mastodonttest handlar det inte om här, utan mest nyfikenheten om vad som krävs för att driva runt spelet i högsta detaljnivån i upplösningarna 1 920 x 1 080, 2 560 x 1 440 samt 3 840 x 2 160 pixlar. Detaljnivån går under det tyska namnet "Mein Leben", vilket översatt betyder "Mitt Liv" men refererar till "Herregud".

wolfenstein-ii_4.jpg

Drivrutinerna som används är de senaste vid testtillfället, vilket i AMDs fall handlar om Radeon Software Crimson Relive 17.10.3. För Nvidia handlar det om Geforce 388.00. I helgen publicerade Nvidia en ny drivrutin som löser bekymmer för Kepler-baserade kort, och ger ingen prestandaskillnad för de Pascal-baserade grafikkorten i testet.

I lägsta upplösningen är det inte ont om bildrutor för toppkorten, där Nvidia Geforce GTX 1080 Ti hamnar på ett medelvärde på 166 bilder per sekund. Bakom denna återfinns AMD Radeon RX Vega 64 och Geforce GTX 1080, där den förstnämnda tar en ledning runt åtta procent. AMD-kort har tidigare presterat väldigt bra i gränssnittet Vulkan och fortsätter med det i Wolfenstein II.

I mitten av tabellen hittas Radeon RX Vega 56 som hamnar runt 15 procent ovanför rivalen Geforce GTX 1070. Det röda laget fortsätter att visa bra form ihop med Vulkan.

Med upplösningen ställt i 2 560 x 1 440 pixlar är ställningen oberörd från tidigare tabell. Radeon RX Vega 64 ökar ledningen med en procent till totala nio procent jämfört med Geforce GTX 1080. Prestandaskillnaden är liknande mellan RX Vega 56 och GTX 1070, där den förstnämnda tar hem segern.

Sist men inte minst är det högsta läget på upplösningen där endast Geforce GTX 1080 Ti lyckas hålla sig på rätt sida av önskvärda 60 FPS. Bakom den hamnar både Geforce GTX 1080 och Radeon RX Vega 64 runt 55 bilder per sekund i snitt, där den sistnämnda har något sämre lägsta värde och därmed hamnar under sin konkurrent.

Test av alla kvalitetsinställningar

För att se skillnaderna mellan grafikinställningarna körde redaktionen igenom Radeon RX Vega 64 och Geforce GTX 1080 i alla förinställda detaljnivåer i upplösningen 2 560 x 1 440 pixlar.

AMD Radeon RX Vega 64

Nvidia Geforce GTX 1080

Low

171/139

145/115

Medium

149/122

125/101

High

125/101

107/87

Ultra

112/85

102/82

Über

106/68

97/77

Mein Leben

99/68

91/73

Som tidigare visat har Radeon RX Vega 64 ett litet övertag ställt mot Geforce GTX 1080, vilket gäller i spelets alla förinställda detaljnivåer. I takt med att grafikinställningarna ökar, sjunker även ledningen för Radeon RX Vega 64.

Processorbelastning

Redaktionen passar även på att kika på belastningen för processorn med ett kort från vardera lag. För AMD handlar det om Radeon RX Vega 64 som ställs mot rivalen Geforce GTX 1080, med spelet inställt i förinställda "Mein Leben" med upplösningen 1 920 x 1 080 pixlar.

Wolf_CPU.png

Belastning för processorn är något mer ojämn för Radeon RX Vega 64 som får en kortare spik i mitten av rundan. För Geforce GTX 1080 ser det betydligt jämnare och framförallt mer konsekvent ut. Gemensamma nämnaren för båda korten är att processorbelastningen inte är allt för tung, trots högsta detaljnivån i spelet.

Sammanfattande tankar

Andra delen i Bethesdas Wolfenstein-serie är även den andra speltiteln att använda sig av Id:s grafikmotor Tech 6, vilken använder sig av Kronos Group-utvecklade gränssnittet Vulkan. Kombinationen av dessa två innebär ett spel som ser väldigt grafiskt tilltalande utan att kräva hårdvara i toppklassen.

wolfenstein-ii.jpg

Undertecknads egen åsikt är att spelet fortfarande ser överraskande bra ut även i lägsta grafikinställningen, som ofta brukar innebära gråa och platta texturer. Skulle datorkomponenterna vara av den äldre sorten är det fortfarande fullt möjligt att driva spelet med behaglig bildfrekvens.

Som en spelare själv uppskattas det att utvecklarna Machinegames lyckas skapa ett sådant väloptimerat spel utan att direkt tumma på bildkvaliteten. Stor del av det beror självklart på grafikmotorn Tech 6 tillsammans med Vulkan, där det sistnämnda inte har tillämpats i allt för många spel i dagsläget. Bevisligen fungerar det bra ihop med spel och ska bli spännande att se hur det blir i framtiden.