Test: Speltester (DX12)

Med prestandan under DirectX 11 avklarad vänder vi blickarna mot det färskare gränssnittet DirectX 12. Nedan återfinns tre separata bildspel med prestandatester från totalt sex olika DirectX 12-titlar i upplösningarna 1 920 × 1 080, 2 560 × 1 440 samt 3 840 × 2 160 pixlar. För mer information om mjukvaror och inställningar, se recensionen av Radeon RX 580 och 570.

När vi istället går över till DirectX 12 presterar Geforce GTX 1070 Ti, precis som det borde, mellan både GTX 1070 och GTX 1080. När vi istället riktar blicken mot AMD får Radeon RX Vega 56 revansch och lyckas i vissa fall mästra nykomlingen, i andra hamna jämsides och ibland även prestera under.

Som sig bör bjuder de skräddarsydda varianterna från Asus, Inno3D och MSI inte på några överraskningar. De presterar identiskt till följd av likadana klockfrekvenser.

I den högre upplösningen är resultatet liknande, med undantag för Radeon RX Vega 56 som avancerar något mer och på det stora hela slår jämna slag med Geforce GTX 1070 Ti. Inget nytt under solen från partnertillverkarna, vars modeller presterar som Nvidias referensdesign.

Slutligen är det dags för kombinationen 4K UHD och DirectX 12, där ställningen mellan grafikkorten är oförändrad. Radeon RX Vega 56 kan således hävda sig mot Geforce GTX 1070 Ti, men inget av alternativen har vad som krävs för att leverera acceptabla bildfrekvenser.