SweClockers prestandaindex

För att underlätta för alla läsare sammanställer SweClockers resultaten i ett normaliserat prestandaindex, vilket snabbt ger en överblick runt hur olika grafikkort presterar mot varandra. Samtliga titlar vägs in för resultatet, och Geforce GTX 1070 i referensutförande står till tjänst som index 100.

Tabellerna för artikeln är aktuella vid publiceringstillfället, men kontinuerligt testande gör att spelplanen ofta förändras i efterhand. För enkelhetens skull finns en aktuell version av SweClockers prestandaindex alltid tillgänglig separat.

Senaste revisionen av SweClockers prestandaindex

IMG_6458.jpg

Observera att SweClockers prestandaindex är ett "medelvärde av medelvärden", alltså en mycket förenklad bild av verkligheten. Även om tabellerna är bra för att snabba jämförelser är resultatet beroende av bland annat drivrutiner och vilka speltitlar som används. Läs hela artikeln för att få den kompletta bilden.

I SweClockers sammanvägda index där DirectX 11 och DirectX 12 flankeras av tre olika upplösningar, står det klart att Geforce GTX 1070 Ti är ett vasst alternativ i den övre prestandaklassen. Det utpresterar GTX 1070 med hela 11 procent och är knappt 4 procent snabbare än huvudkonkurrenten Radeon RX Vega 56 från det röda laget. Det ligger inte heller särskilt långt efter GTX 1080 och RX Vega 64.

Då partnertillverkarna inte fått justera de specificerade klockfrekvenserna från fabrik är det saker som kretskort och bättre kylning som påverkar GPU Boost en smula. Trion är försumbart snabbare än Founder's Edition, medan Inno3D kniper diagrammets första plats.

Prestandaindex för DirectX 11

Tabellerna nedan representerar nio olika spel – Tom Clancy's The Division, Tom Clancy's Ghost Recon Wildlands, Far Cry: Primal, The Witcher 3: Wild Hunt, Battlefield 1, Rise of the Tomb Raider, Deus Ex: Mankind Divided, Grand Theft Auto V samt Fallout 4. Samtliga är testade i DirectX 11-läge.

I upplösningen 1 920 x 1 080 pixlar placerar sig kvartetten en bra bit framöver Geforce GTX 1070 och lyckas med nöp och näppe ta sig förbi AMD:s Radeon RX Vega 64. Det senare innebär så klart också att de är snabbare än RX Vega 56, mot vilket övertaget är strax över 10 procent.

Med 2 560 x 1 440 pixlar får Radeon RX Vega 64 revansch och klämmer sig förbi Nvidias nykomling Geforce GTX 1070 Ti, som fortfarande är omkring 10 procent snabbare än huvudkonkurrenten Radeon RX Vega 56.

I testlabbets högsta upplösning 4K UHD märks större skillnader. Fältet är som sig bör fortsatt jämnt mellan kvartetten och Radeon RX Vega 64 drar ifrån. Nvidia Geforce GTX 1070 Ti är fortsatt snabbare än RX Vega 56, men övertaget krymper något till omkring 8 procent beroende på modell.

Prestandaindex för DirectX 12

Tabellerna nedan representerar sex olika spel – Tom Clancy's The Division, Battlefield 1, Rise of the Tomb Raider, Deus Ex: Mankind Divided, Forza Motorsport 6: Apex samt Gears of War 4. Samtliga är testade i DirectX 12-läge.

Att AMD är starkare i DirectX 12 märks omgående när vi tittar på det första indexet med gränssnittet. I 1 920 x 1 080 pixlar är Nvidias nykomling fortsatt kraftfullare än AMD:s Radeon RX Vega 56, men övertaget är endast omkring 3 procent.

När vi kliver upp till 2 560 x 1 440 pixlar knappar Radeon RX Vega 56 in och ligger inte ens 1 procent efter Geforce GTX 1070 Ti. De icke fabriksöverklockade partnermodellerna är dock fortsatt något snabbare.

Höga 4K UHD är sista anhalt för testet och här tappar referensmodellen av Geforce GTX 1070 Ti lite mot konkurrenten Radeon RX Vega 56, medan partnermodellerna landar en enstaka poäng under rivalen.