Speltest: Civilization VI

Egenskap

Värde

Titel

Civilization VI

Utvecklare

Firaxis Games

Genre

Turbaserat strategispel

Lanseringsdatum

2016-10-21

Systemkrav

  • Fyrkärnig processor, 1,8 GHz eller bättre

  • Radeon HD 4800-serien, Geforce 9800-serien

  • 4 GB RAM

Testinställningar

Fördefinerade "Ultra" (1920), Fördefinerade "Medium" (1280)

Sid Meier's Civilization, spelserien som kännetecknas av "bara en runda till" och sedan är klockan 04:00 på natten, nådde under 2016 sin sjätte riktiga inkarnation. Under skalet syns en uppdaterad grafikmotor och ännu fler nationer att erövra världen med. Titeln är även duktig på att belasta processorn hårt, vilket gör den särskilt lämplig för denna typ av recension.

När det kommer till Civilization VI visas återigen underliga resultat från Intel-processorer som redaktionen inte riktigt kan förklara varför. Nykomlingarna hamnar i samma klass som deras föregångare, bortsett mot Core i5-8600K som lyckas ta ett bra kliv från Core i5-7600K längre ned i listan.

Med grafikinställningar uppdragna är ordningen tämligen oförändrad med Core i7-8700K och i3-8350K som är i linje med föregångarna, medan Core i5-8600K återigen hamnar bättre till än Core i5-7600K.