Speltest: Fallout 4

Egenskap

Värde

Titel

Fallout 4

Utvecklare

Bethesda Game Studios

Genre

Action-RPG

DirectX-version

11

Lanseringsdatum

2015-11-10

Systemkrav

  • Intel Core i5-2300, AMD Phenom II X4 945 eller motsv.

  • AMD Radeon HD 7870, Nvidia Geforce GTX 550 Ti

  • 8 GB RAM

Testinställningar

Fördefinerade "Ultra" (1920), Fördefinerade "Medium" (1280)

2015 års stora överraskning var utan tvekan Fallout 4, som lanserades kort inpå avtäckandet på sommarens E3-mässa. Spelet utspelar sig i postapokalypsens Boston cirka 200 år efter ett fullskaligt kärnvapenkrig har brutit ut, och följer i mångt och mycket de tidigare titlarnas spelmekanik.

Spelet använder sig av en förbättrad version av grafikmotorn Creation Engine, som tidigare används ihop med det omåttligt populära Skyrim. Då titeln saknar ett inbyggt prestandatest vandrar vi istället längs en slinga i Diamond City.

Fallout 4 föredrar höga klockfrekvenser över många kärnor, där modellerna ur Coffee Lake verkligen kan sträcka på benen. Trots att Core i7-8700K har högre klockfrekvens lyckas Core i5-8600K ta över första platsen med knappa två bildrutor över förstnämnda. Jagandes bakom är Core i3-8350K som hamnar cirka 12 procent bakom närmsta familjemedlem.

Ordningen är nästintill densamma i den högre grafikinställningen med Core i5-8600K fortfarande i toppen, tätt följt av storebror Core i7-8700K med en bildruta som skiljer. Fortfarande en bit bakom är Core i3-8350K, återigen med cirka 12 procent prestandaskillnad.