I samband med lanseringen av AMD Ryzen har minneshastighet hamnat i fokus ordentligt. Processorerna gillar hög frekvens mot DDR4, vilket samtidigt drar upp bandbredden för internkommunikation via infinity fabric.
Resultatet sägs vara ordentligt med extra prestanda i vissa situationer, speciellt där processorn sätter stopp. Samtidigt finns frågetecken runt hur det står till för konkurrenten Intel – drar även Core-processorerna nytta av extra minnesbandbredd?
SweClockers testar
I väntan på AMD Ryzen Threadripper laddar redaktionen testriggen för en snabb undersökning. Valet faller på AMD Ryzen 5 1600X samt Intel Core i5-7600K – två populära modeller, som dessutom slåss i samma prisklass.
Upplägget är rakt på sak. Båda modellerna paras med DDR4-minne i 3 200 MHz (16-16-16-39), och siffrorna ställs mot respektive variant vid specificerad maxfrekvens. Det handlar om 2 400 MHz (15-15-15-36) för Intel Core i5-7600K och 2 666 MHz (15-16-16-36) för AMD Ryzen 5 1600X.
Som bonus passar även Kenneth på att smyga in extra överklockning för AMD Ryzen 5 1600X. Det handlar om processorn uppvriden till 4,0 GHz, kombinerat med DDR4-minnet i 3 200 MHz.
Testresultat
Nedan följer en rad testresultat från både processortunga applikationer och flera speltitlar. Referensvärden och metodik är hämtat rakt av från SweClockers test av AMD Ryzen 3 1300X och 3 1200.
I de rena processortesterna väntar varken överraskningar eller större skillnader. Båda modellerna hämtar hem extra prestanda med DDR4-minnet i högre frekvens, men det handlar generellt om små skillnader. AMD Ryzen 5 1600X är fortsatt starkare valet, tack vare fler kärnor och trådar.
Vid speltesterna blir det mer intressant. I den lägsta upplösningen plockas grafikkortet nästan bort ur ekvationen, vilket ger processorerna möjlighet att sträcka på benen.
Resultatet är klart mätbara förbättringar i bildfrekvens. Både AMD Ryzen 5 1600X och Intel Core i5-7600K plockar hem extra prestanda under varje titel, där till exempel The Witcher 3 visar fina ökningar oavsett modell.
När upplösningen skruvas till 1 920 × 1 080 pixlar blir grafikkortet i högre grad en komponent att räkna med. Resultatet är att prestandavinsterna sjunker, även om det fortfarande handlar om ytterligare bildfrekvens i alla lägen.
Sammanfattning, speltester vid 1 280 × 720 pixlar
För att få bättre överblick av skillnaderna samlas värdena i tabellform. Det handlar kort och gott om en jämförelse mellan bildfrekvensen vid rekommenderad hastighet för minnet, ställt mot samma värde vid DDR4-3200.
AMD Ryzen 5 1600X | DDR4-2666 | DDR4-3200 | +/- |
---|---|---|---|
Battlefield 1 | 163/139 | 167/143 | 2,4 % |
The Witcher 3 | 131/107 | 139/112 | 6,1 % |
Fallout 4 | 90/78 | 92/81 | 2,2 % |
Total War: Warhammer | 188/165 | 198/175 | 5,3 % |
Civilization VI | 86/69 | 92/71 | 7,0 % |
För AMD Ryzen 5 1600X väntar vinster på 2–7 procent för spelen i SweClockers testsvit, i alla fall så länge processorn är den största flaskhalsen. Battlefield 1 har minst att hämta, samtidigt som Civilization VI plockar hem största ökningen.
Intel Core i5-7600K | DDR4-2400 | DDR4-3200 | +/- |
---|---|---|---|
Battlefield 1 | 177/147 | 185/152 | 4,5 % |
The Witcher 3 | 132/107 | 141/119 | 6,8 % |
Fallout 4 | 107/95 | 114/101 | 6,5 % |
Total War: Warhammer | 194/163 | 218/189 | 12,3 % |
Civilization VI | 74/63 | 78/66 | 5,4 % |
För Intel Core i5-7600K handlar det om vinster på 4–12 procent för spelen i SweClockers testsvit, åter då upplösningen är nedvriden och grafikkortet minimerat i ekvationen. Battlefield 1 har minst att hämta, med Total War: Warhammer som vinnare.
Sammanfattning, speltester vid 1 920 × 1 080 pixlar
AMD Ryzen 5 1600X | DDR4-2666 | DDR4-3200 | +/- |
---|---|---|---|
Battlefield 1 | 120/109 | 121/110 | 0,8 % |
The Witcher 3 | 111/88 | 112/92 | 0,9 % |
Fallout 4 | 77/58 | 78/59 | 1,3 % |
Total War: Warhammer | 127/111 | 132/118 | 3,9 % |
Civilization VI | 73/54 | 78/57 | 6,8 % |
Med fler pixlar minskar i känd stil processorns inverkan. AMD Ryzen 5 1600X plockar hem vinster från cirka 1 procent till närmare 7 procent – åter med Battlefield 1 och Civilization VI i respektive ände av skalan.
Intel Core i5-7600K | DDR4-2400 | DDR4-3200 | +/- |
---|---|---|---|
Battlefield 1 | 125/112 | 128/113 | 2,4 % |
The Witcher 3 | 113/100 | 118/104 | 4,4 % |
Fallout 4 | 93/73 | 99/78 | 6,4 % |
Total War: Warhammer | 131/114 | 136/121 | 3,8 % |
Civilization VI | 65/54 | 68/56 | 4,6 % |
Även för Core i5-7600K handlar det om minskad påverkan. Bildfrekvensen ökar dock, från cirka 2 procent upp i Battlefield 1 till cirka 6 procent i Fallout 4.
Överklockning av Ryzen 5 1600X
Som avrundning pressas Ryzen 5 1600X upp i 4,0 GHz för alla kärnor, samtidigt som DDR4-minnet får ligga kvar på 3 200 MHz. Det handlar alltså om en "maxad" upplevelse med bästa möjliga förutsättningar.
Vid 1 280 × 720 pixlar
AMD Ryzen 5 1600X | DDR4-2666 | DDR4-3200 OC | +/- |
---|---|---|---|
Battlefield 1 | 163/139 | 174/148 | 6,7 % |
The Witcher 3 | 131/107 | 141/116 | 7,6 % |
Fallout 4 | 90/78 | 96/84 | 6,7 % |
Total War: Warhammer | 188/165 | 201/180 | 6,9 % |
Civilization VI | 86/69 | 94/72 | 9,3 % |
Kombinationen av högre klockfrekvens och snabbt minne gör absolut avtryck. Totalt handlar det om prestandavinster från cirka 6 procent till över 9 procent, åter med Civilization VI högst upp på prispallen.
Vid 1 920 × 1 080 pixlar
AMD Ryzen 5 1600X | DDR4-2666 | DDR4-3200 OC | +/- |
---|---|---|---|
Battlefield 1 | 120/109 | 122/110 | 1,6 % |
The Witcher 3 | 111/88 | 113/93 | 1,8 % |
Fallout 4 | 77/58 | 82/63 | 6,4 % |
Total War: Warhammer | 127/111 | 133/121 | 4,7 % |
Civilization VI | 73/54 | 79/58 | 8,2 % |
Högre upplösning ger mindre utslag, men prestandavinsterna är trots det klart mätbara. Från cirka 2 procent till runt 8 procent högre bildfrekvens är resultatet.
Sammanfattning
Med redaktionens mycket snabba tester i hamn är det dags att knyta ihop säcken. Trots begränsat underlag är det tydligt att AMD Ryzen har prestanda att hämta med DDR4-minne i högre frekvens – men det samma gäller även Intel Core. För båda läger handlar det om fler bildrutor per sekund vid spelande, även om vinsterna minskar vid normala upplösningar.
Vid de rena processortesterna är vinsterna dock minimala, vare sig det sitter Intel eller AMD i burken. Som mest handlar det om några avhyvlade sekunder här eller där, men knappast något som gör reell skillnad i vardagen.
Är det då värt med snabbare minnen än respektive plattforms standardnivåer? Det är på rak arm omöjligt att svara på. Om modulerna har samma pris finns inget att förlora på ett par snabbare, men handlar det om flera hundralappar i påslag kan det vara läge att väga mot vinsterna.
Som vanligt, fundera själv och framför allt – tipsa och hjälp varandra i SweClockers forum!