Speltest: Fallout 4

Egenskap

Värde

Titel

Fallout 4

Utvecklare

Bethesda Game Studios

Genre

Action-RPG

DirectX-version

11

Lanseringsdatum

2015-11-10

Systemkrav

  • Intel Core i5-2300, AMD Phenom II X4 945 eller motsv.

  • AMD Radeon HD 7870, Nvidia Geforce GTX 550 Ti

  • 8 GB RAM

Testinställningar

Fördefinerade "Ultra" (1920), Fördefinerade "Medium" (1280)

2015 års stora överraskning var utan tvekan Fallout 4, som lanserades kort inpå avtäckandet på sommarens E3-mässa. Spelet utspelar sig i postapokalypsens Boston cirka 200 år efter ett fullskaligt kärnvapenkrig har brutit ut, och följer i mångt och mycket de tidigare titlarnas spelmekanik.

Spelet använder sig av en förbättrad version av grafikmotorn Creation Engine, som tidigare används ihop med det omåttligt populära Skyrim. Då titeln saknar ett inbyggt prestandatest vandrar vi istället längs en slinga i Diamond City.

Fallout 4 är en populär speltitel vars grafikmotor dessvärre inte skalar särskilt bra med myriader av kärnor. Spelet vill hellre ha högre klockfrekvens, något som gör att AMD:s Threadripper-modeller halkar ner till mitten av tabellen och lägger sig på samma nivå som Ryzen 7 1700.

Även vid den högre upplösningen tycks Threadripper-processorernas många trådar stjälpa prestandan i Fallout 4. Modellerna landar ytterligare lite längre ner i tabellen och utpresteras av bland annat Ryzen 5 1500X. I toppen återfinns Core i7-7700K, som uppvisar drygt 47 procent högre bildfrekvens än Ryzen TR 1920X.