Efter AMD:s introduktion av Mantle har nya gränssnitt så sakteligen äntrat scenen. Först därefter kom DirectX 12 tätt följd av Vulkan, vilka implementeras i allt fler spelmotorer från olika utvecklare och spelhus. En av de med stöd för DirectX 12 är Cryengine och inom kort är det dags för Vulkan.

Stöd för DirectX 12 tillkom i mitten av augusti med version 5.2 av spelmotorn och i november anländer Cryengine 5.3, som lägger till Vulkan. Den kanske största fördelen med det gränssnittet är att spelmotorn kommer kunna användas för att skapa spel för såväl Mac OS X som Linux. Ett drygt kvartal senare, februari 2017, ska stöd för flera grafikkort tillkomma för DirectX 12.

De nya gränssnitten innebär ett paradigmskifte för spelindustrin, där utvecklarna på ett effektivare sätt kan arbeta närmare hårdvaran med mindre overhead. På så sätt går det att klämma ut mer prestanda ur grafikkort, samt processorer där de nya gränssnittet gör det lättare att nyttja flertalet trådar.

Källa: OC3D.