Gränssnittet DirectX 12 är ett hett ämne bland alla entusiaster. Ersättaren till DirectX 11 letar sig sakta men säkert ut i speltitlar, där flera stora lanseirngar under året kan skryta med stöd redan från dag ett.

Total War: Warhammer tillhör kategorin som fått betamärkt DirectX 12-stödet påklistrat i efterhand. Med många samtidiga enheter och gott om beräkningar är titeln i teorin ett bra exempel på scenarion där det nya gränssnittet har potential att göra skillnad.

Redaktionen är givetvis nyfikna, och för att få lite kött på benen inför höstens tester installeras Total War: Warhammer på testriggarna. Målet är att samla erfarenheter runt hur titeln beter sig i DirectX 12 – kvaliteten på implementationen varierar som bekant stort mellan olika speltitlar.

Komponent

Modell

Processor

Intel Core i7-5930K @ 4,4 GHz

Moderkort

Asus Rampage V Extreme

Minne

16 GB Corsair Vengeance LPX, 2 133 MHz, 15-15-15-36

Grafikkort

  • AMD Radeon R9 Fury X (4 GB)

  • AMD Radeon RX 480 (8 GB)

  • Sapphire Radeon RX 470 (4 GB)

  • AMD Radeon R9 390X (8 GB)

  • AMD Radeon R9 280X (3 GB)

  • Nvidia Titan X "Pascal" (12 GB)

  • Nvidia Geforce GTX 1080 (8 GB)

  • Nvidia Geforce GTX 1070 (8 GB)

  • Nvidia Geforce GTX 1060 (6 GB)

  • Nvidia Geforce GTX 980 Ti (6 GB)

  • Nvidia Geforce GTX 980 (4 GB)

  • Nvidia Geforce GTX 970 (4 GB)

  • Nvidia Geforce GTX 780 Ti (3 GB)

Lagring

Corsair LX 512 GB

Nätaggregat

Corsair AX1200i 1 200 W

Operativsystem

Windows 10 Professional 64-bit

Maskinen som används är SweClockers vanliga testsystem för grafikkort. Installerade drivrutiner är senaste från AMD och Nvidia, Radeon Software 16.8.1 Hotfix respektive Nvidia Geforce 368.98. Mer information om system och testmetod finns i recensionen av Sapphire Radeon RX 470.

total-war-warhammer-17.jpg

Inställningarna som används är spelets fördefinerade Ultra, kompletterat av 4× MSAA för kanututjämning. Redaktionen slår även på funktionen för Unlimited Video Memory, vilken motverkar dynamisk kvalitetsskalning.

Observera att det i första rummet handlar om nyfikna experiment på redaktionen, inget fullskaligt test. Tron och förhoppningen är dock att även entusiasterna bland SweClockers medlemmar finner siffrorna intressanta.

Vid 1 920 x 1 080 pixlar syns det omgående två trender bland de testade korten. För Nvidia är DirectX 12 rejält långsammare än DirectX 11, någon som blir speciellt tydligt för toppmodellen Titan X "Pascal".

I AMD-lägret är situationen dock annorlunda. Radeon R9 Fury X, R9 390X och RX 470 vinner samtliga en smula på det nya gränssnittet. Samtidigt drar Radeon RX 480 lika oavsett metod, och R9 280X tappar marginellt när DirectX 12 kopplas in.

Samma Nvidia-trend håller i sig när upplösningen skruvas upp – DirectX 11 presterar bättre än efterföljaren. På AMD-sidan glider Radeon RX 470 och RX 480 över till den negativa DirectX 12-sidan, samtidigt som Fury X och R9 390X prestetar fortsatt bättre med det nya gränssnittet.

Vid 4K UHD blir det i någon mån tredje gången gillt. Marginalerna är mindre, men Nvidia-korten är fortsatt starkare i DirectX 11. För AMD fortsätter den inslagna vägen, där endast Radeon R9 390X fortfarande visar ett övertag vid DirectX 12.

Tester med processorskalning

En av höjdpunkterna med DirectX 12 är bättre utnyttjande av datorns processor. För att snabbt sätta konceptet på prov laddar redaktionen systemet med Radeon RX 480 samt Geforce GTX 1060 – två jämförbara modeller ur den allra senaste generationen.

Total-War-Warhammer.jpg

Processorn klockas ned till sin standardnivå, vilket innebär en maximal turbofrekvens på 3,7 GHz. Efter det slår redaktionen i omgångar av tekniken Hyperthreading samt processorkärnor för att i någon mån simluera mer avskalade modeller.

Resultatet är intressant. För Geforce GTX 1060 är trenden tydlig rakt igenom – DirectX 11 presterar bättre än DirectX 12. Nivåerna är mer eller mindre de samma fram tills endast två processorkärnor återstår, då faller medelvärdet kraftigt.

För Radeon RX 480 är det rörigare. Vid de lägre prestandanivåerna matchar modellen beteendet från GTX 1060, med tappad bildfrekvens när DirectX 12 används. När fler processorkärnor kopplas in vänder dock beteendet och det nya gränssnittet landar aningen högre.

Sammanfattande tankar

På många sätt känns Total War: Warhammer som en typisk DirectX 12-titel sett till situationen idag. Prestandan varierar kraftigt beroende på grafikkort, där det nya gränssnittet i det stora hela inte kan sägas vara speciellt mycket bättre.

DirectX 12 i Total War: Warhammer är fortfarande märkt som beta, vilket öppnar upp för kommande förbättringar. Redaktionen ser dessutom fram emot titlar som förhoppningsvis har bättre implmentationer av det nya gränssnittet – till exempel Battlefield 1 och Deus Ex: Mankind Divided.

Läs recensionen av Total War: Warhammer hos FZ