Resultat och användning

Musen har använts som primärt pekdon både hemma och på jobbet i ungefär två veckors tid, och på så sätt simuleras vardagligt användande. Trots att musen är inriktad för spelare ska den kunna användas till vardagliga sysslor, utan att krångla eller vara för obekväm.

Underlagen som har använts under testandet är två stycken tygmattor. Ena är Logitech G640, medan den andra är Xtrfy XTP1-L4-NiP-LI. Sistnämnda är smyckad med ett motiv och motparten har en helt svart yta.

Enotus Mouse Test

500 DPI

Uppdateringsfrekvens

Hastighet

125 Hz

2,59 m/s

250 Hz

2,97 m/s

500 Hz

3,03 m/s

1 000 Hz

3,22 m/s

Sett till resultaten lyckas inte Avago 3050 uppnå några imponerande siffror med en högsta hastighet något över 3 m/s. Det är alltså möjligt att sensorn kan sätta stopp för riktigt snabba handrörelser, dock inget som märkts under testets gång.

1 800 DPI

Uppdateringsfrekvens

Hastighet

125 Hz

2,34 m/s

250 Hz

2,35 m/s

500 Hz

2,43 m/s

1 000 Hz

2,45 m/s

Med upplösningen uppdraget till 1 800 DPI hamnar hastigheten betydligt jämnare med bara 0,11 m/s som skiljer högsta från lägsta uppnådda nivå. Återigen är det inga världsomvälvande resultat från den numera fem år gamla ADNS-3050-sensorn.

4 000 DPI

Uppdateringsfrekvens

Hastighet

125 Hz

1,97 m/s

250 Hz

2,18 m/s

500 Hz

2,47 m/s

1 000 Hz

2,60 m/s

Slutligen hamnar upplösningen på det maximala 4 000 DPI där hastigheten minskar ytterligare från de lägre. Likt alla andra sensorer tappar sensorn prestanda med högre DPI-värde och lägre uppdateringsfrekvens, något som inte bådar gott för sensorns redan låga hastighet.

Microsoft Paint

500 DPI

500-125.jpg
500-1000.jpg

I låg upplösning syns inga tydliga spår av jitter, utan speldonet levererar raka och fina linjer både i lägsta och högsta rapporteringsfrekvens.

1 800 DPI

1800-125.jpg
1800-1000.jpg

Med ökad upplösning syns det alltmer spår av jitter. Allra mest uppenbart är det i högsta uppdateringsfrekvensen, vilket inte är oväntat med betydligt fler punkter per sekund än den förstnämnda.

4 000 DPI

4000-125.jpg
4000-1000.jpg

I takt med att upplösningen ökar följer även mängden jitter med, som nu i det högsta DPI-värdet på 4 000. Sensorn använder sig av en dubbleringsteknik som bolaget kallar för Overdrive, där resultaten tyder på en mindre välutvecklad implementation.

Speltest

CSGO-settings.jpg
diablo3.jpg

Under testets gång spelas en rad olika spel där två titlar används som riktmärke på både prestandafronten men även komfort. Dessa titlar är Counter-strike: Global Offensive och populära rollspelet Diablo 3: Reaper of Souls. För Counter-strike: Global Offensive används 500 DPI med en uppdateringsfrekvens på 1 000 Hz, vilket kombineras med känslighetsinställning på ett värde av två i spelet.

Roccat Kiro har fungerat utan problem i båda spelen rent prestandamässigt. Den ligger dock inte riktigt bra i handen för för undertecknad som använder sig av Palm-Grip. Musen har en relativt vanlig höjd, men är kortare än många konkurrenter, vilket passar den som använder ett klogrepp eller liknande.

Slitage

IMG_7776.jpg

Trots sin gummibeläggning syns knappt några spår av slitage, efter att under två veckors tid blivit transporterad till och från jobbet i en jackficka. Nämnvärt är att alla paneler har suttit fast hela tiden och inte lossnat oavsiktligt.