#opengl

Här hittar du alla artiklar som SweClockers publicerat, i kronologisk ordning. Vi skriver nyheter, publicerar recensioner, tävlingar, guider och mycket annat. Vårt huvudfokus är förstås datorhårdvara i form av kompletta datorer, datorkomponenter och tillbehör samt kringutrustning. Vi skriver även om spel, mjukvara, branschnyheter och exempelvis streamingtjänster. Du kan enkelt filtrera listan nedan.

37

En djupdykning i modern spelutveckling

Mjukvaran och hårdvaran i dagens spelkonsoler och datorer har mycket gemensamt på pappret, men hur likartad är processen för utvecklare? Vi djupdyker i den moderna spelutvecklingen.

117

Snabbtest: Doom med Vulkan

Blixtsnabba Doom fick tidigare i sommar stöd för Khronos Group-byggda Vulkan, vilket självklart intresserar redaktionen. Häng med på ett snabbt prestandatest i det nya gränssnittet.

45

Doom-demo får stöd för Vulkan

Doom i 2016 års tappning fick stöd för lågnivågränssnittet Vulkan för några veckor sedan men demoversionen har saknat detta stöd, något som Id Software nu har åtgärdat.

72

Id Software förklarar valet av OpenGL/Vulkan

Id Softwares senaste del i spelserien DOOM är relativt unikt i det att spelet använder OpenGL och Vulkan istället för DirectX. Nu har utvecklarna förklarat motiveringen till valet.

126

Khronos Group lanserar Vulkan 1.0

Standardiseringsorganet Khronos Group meddelar att specifikationen för Vulkan-gränssnittet har färdigställts, och redan nu finns tillhörande drivrutiner redo för nedladdning.

58

John Carmack talar väl om Vulkan-prestanda

Trots sin roll som teknikchef på Oculus finner John Carmack tid över till att programmera, och uttalar sig nu positivt om prestandan med applikationsgränssnittet Vulkan.

69

Khronos Group: "Vulkan 1.0 är färdigställt"

Möjligheten att arbeta nära hårdvaran och på så sätt få ut mer prestanda är den stora nyheten i DirectX 12, som inom en inte allt för avlägsen framtid får sällskap av öppna Vulkan.

134

Spel i Steam OS presterar avsevärt sämre än med Microsoft Windows

Speldatorerna Steam Machines har fått ett minst sagt blandat mottagande av entusiaster, som nu får ytterligare en anledning att vända konceptet ryggen.

4

Nvidia släpper drivrutiner för OpenGL 4.1

Grafikkortstillverkaren Nvidia släpper nya drivrutiner för Windows och Linux, båda med stöd för OpenGL 4.1.

2

GPU Caps Viewer får stöd för OpenGL 4.1

Informationsverktyget GPU Caps Viewer uppdateras till version 1.8.9 med stöd för OpenGL 4.1.

6

Geforce 259.09 WHQL ger stöd för OpenGL 4.1

Utvecklarna hos Nvidia är heta på gröten och lanserar en drivrutin med stöd för färska OpenGL 4.1.

16

Khronos Group rullar ut OpenGL 4.1

Arbetgruppen Khronos Group har publicerat en uppdaterad version av OpenGL-standarden. Nytt är bland annat kompabilitet med OpenGL ES 2.0.

40

Catalyst-beta ger stöd för OpenGL ES 2.0

Mjukvarudivisionen hos AMD har rullat ut en ny betaversion av grafikdrivrutinen Catalyst. Uppdateringen ger stöd för OpenGL ES 2.0.

13

Unigine Heaven får stöd för OpenGL 4.0

Utvecklarna på Unigine ligger inte på latsidan utan fortsätter att uppdatera prestandatestet Heaven.

39

OpenGL 4.0 i nya drivrutiner från AMD

Grafikdivisionen hos AMD har lanserat en betadrivrutin med stöd för busfärska standarden OpenGL 4.0.