Microsoft event med Qualcomm Snapdragon X

Permalänk
Medlem

Microsoft event med Qualcomm Snapdragon X

Eftersom det inte kommit någon nyhet så får vi iallafall ha en tråd.
I går körde Microsoft ett event för att presentera "a new era of AI with Copilot+ PCs from Microsoft", där den stora grejen (enligt mig) var att det presenterades ett gäng Qualcomm Snapdragon X Elite och Plus datorer från Microsoft och andra tillverkare.

T.ex. Surface Pro och Surface Laptop

De flesta datorerna verkar vara tillgängliga från mitten av Juni någon gång, men tyvärr finns det väldigt dåligt med oberoende prestandatester ännu. Finns dock en del intressant att läsa t.ex. i den här presentationen:
https://signal65.com/wp-content/uploads/2024/05/NewSurfaceLap...

Siffrorna ska så klart tas med en skopa salt, men bara det faktum att de jämför med M3 är lovande.

En sak att hålla ett öga på, och som inte verkar kommunicerats tydligt ännu, är exakt vilka versioner av kretsarna som kommer sitta i de olika datorerna. Finns mer detaljer t.ex. här, men det verkar bli tre versioner av Elite och en Plus.

Nu väntar jag främst på information kring hur bra microsofts emuleringslager (verkar kallas Prism), hur väl GPU-delen presterar, hur linuxstödet ser ut och, inte minst, hur de svenska priserna blir. Om det verkar lovande är det inte omöjligt att t.ex. Dells nya XPS 13 blir min nästa laptop.

Edit 1:
Nu finns svenska priser för Surface Laptop.
https://www.microsoft.com/sv-se/store/configure/surface-lapto...

13,8 tum, Snapdragon® X Plus, Svart, 16 GB RAM, 512 GB SSD kostar 16999kr
13,8 tum, Snapdragon® X Elite, Svart, 16 GB RAM, 512 GB SSD kostar 19499kr

Inte fullkomligt orimligt, men ett par tusen över vad jag hade hoppats på när jag såg de initiala priserna. Och lite större skillnad mellan X-versionerna än vad jag trodde. Ska bli väldigt intressant att se tester, om två extra kärnor är värt 2500kr.

Edit 2:
Surface Pro:
https://www.microsoft.com/sv-se/store/configure/surface-pro-1...

Surface Pro, X Plus med LCD, 16GB RAM och 512GB SSD kostar 14199kr.
Surface Pro, X Elite med OLED, 16GB RAM och 512GB SSD kostar 20999kr.

OLED vore trevligt, men nästan 6000kr i skillnad...

Permalänk
Medlem

Hoppas verkligen att det är nu det händer för Windows on ARM, då de verkar ha fått med sig fler tillverkare denna gång! Den ljusnande framtid är vår!

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Hoppas verkligen att det är nu det händer för Windows on ARM, då de verkar ha fått med sig fler tillverkare denna gång! Den ljusnande framtid är vår!

Verkligen! Den stora oron nu, både personligen och om man läser vad tyckarna skriver, är varför de (Qualcomm, Microsoft och OEM tillverkarna) är så extremt restriktiva med att låta recensenter känna på produkterna. Det finns fortfarande, mindre än en månad innan försäljningsstart, några seriösa oberoende benchmarks. Jag hoppas att det beror på att Windows är omoget, och inte att det finns problem med hårdvaran, men att Qualcomm känner att de behöver skrämma upp kärnorna till 4,2GHz oroar lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaqob:

Verkligen! Den stora oron nu, både personligen och om man läser vad tyckarna skriver, är varför de (Qualcomm, Microsoft och OEM tillverkarna) är så extremt restriktiva med att låta recensenter känna på produkterna.

Surface produkterna är alltid polerade, surface pro 11 lär inte vara något undantag utan lär vara en riktigt bra laptop.

Kanske kan vara relaterat till prestanda som du är inne på, Apple stal lite 'thunder' med M4 lanseringen i iPad, 38 NPU vs 45 NPU, piskade på ST o.s.v. och en 'oro' för vad Apple kommer med under wwdc som hinner gå av stapeln innan folk får surface pro i händerna. (förbeställd verkar levereras 18:e)

Edit: Msft jämför sig direkt mot Macbook Air M3 och visar upp något bättre prestanda, blir lite haltande om Apple slänger ut en Macbook Air M4. M3 är rätt ny, men M3 är krånglig och dyr att tillverka, något Apple adresserat med M4 så Apple lär vilja droppa M3 fortare än en het potatis.

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Surface produkterna är alltid polerade, surface pro 11 lär inte vara något undantag utan lär vara en riktigt bra laptop.

Hur har linuxstödet varit för surface-produkterna tidigare? Av det som presenterades tycker jag egentligen att Surface Laptop verkade vara den trevligaste hårdvaran, men misstänker att möjligheterna att köra Linux (native, inte WSL) kommer vara bättre på t.ex. en Dell. Givet att Qualcomm får ordning på sina delar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Edit: Msft jämför sig direkt mot Macbook Air M3 och visar upp något bättre prestanda, blir lite haltande om Apple slänger ut en Macbook Air M4. M3 är rätt ny, men M3 är krånglig och dyr att tillverka, något Apple adresserat med M4 så Apple lär vilja droppa M3 fortare än en het potatis.

Samtidigt var det bara 78 dagar sedan Apple lanserade Macbook Air med M3 så det lär dröja ett bra tag till. Men Macbook Pro och Mac Mini skulle ju kunna få M4, men Macbook Pro kostar väl typ dubbelt så mycket som dessa?

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Samtidigt var det bara 78 dagar sedan Apple lanserade Macbook Air med M3 så det lär dröja ett bra tag till. Men Macbook Pro och Mac Mini skulle ju kunna få M4, men Macbook Pro kostar väl typ dubbelt så mycket som dessa?

Precis. Dessutom har det väl egentligen aldrig varit någon seriös fråga att huruvida Qualcomm skulle slå Apple. Apple har världens just nu bästa chip-design, det tror jag de flesta håller med om, så frågan har varit huruvida Qualcomm alls skulle kunna konkurrera, och så verkar det nog vara. Min förhoppning är väl framförallt att detta bara är början, och att andra konkurrenter (såsom MediaTek och NVIDIA) ger sig in så att vi får lite spännande konkurrens igen.

Min huvudanledning till att inte köpa en Macbook är egentligen inte främst MacOS, utan priserna efter att man uppdaterat RAM och SSD, så jag hoppas att detta ska leda till att man kan få liknande prestanda, med åtminstone 16GB RAM och 512GB SSD, för lite rimligare pengar.

Edit:
Nu finns svenska priser för Surface Laptop.
https://www.microsoft.com/sv-se/store/configure/surface-lapto...

13,8 tum, Snapdragon® X Plus, Svart, 16 GB RAM, 512 GB SSD kostar 16999kr
13,8 tum, Snapdragon® X Elite, Svart, 16 GB RAM, 512 GB SSD kostar 19499kr

Inte fullkomligt orimligt, men ett par tusen över vad jag hade hoppats på när jag såg de initiala priserna. Och lite större skillnad mellan X-versionerna än vad jag trodde. Ska bli väldigt intressant att se tester, om två extra kärnor är värt 2500kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Samtidigt var det bara 78 dagar sedan Apple lanserade Macbook Air med M3 så det lär dröja ett bra tag till. Men Macbook Pro och Mac Mini skulle ju kunna få M4, men Macbook Pro kostar väl typ dubbelt så mycket som dessa?

Misstänker att M4 Pro/Max/Ultra ligger lite längre fram i roadmap:en vilket talar emot ny MacbookPro/MacStudio/MacPro i närtid vilket också ryktena talar om Q4 2024/Q1-Q2 2025 release. Men MacMini och Air med M4 är inte osannolikt tidigare då, det bör vara minimalt med arbete att droppa i ny CPU i dessa.

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem

Hur flux ger MS all uppmärksamhet till Qualcomm. Intel och AMD har en spännande framtid. Två olika arkitekturer är en för mycket och laptops är ju den stora marknaden. Känns rätt kört för x64 på sikt.

Undrar hur det blir med hemmabyggen. Har MSI, Asus, Gigabyte etc sina rgb-moderkort med ARM64-stöd redo eller är det snart bokstavligt talat "game over"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

Hur flux ger MS all uppmärksamhet till Qualcomm. Intel och AMD har en spännande framtid. Två olika arkitekturer är en för mycket och laptops är ju den stora marknaden. Känns rätt kört för x64 på sikt.

Undrar hur det blir med hemmabyggen. Har MSI, Asus, Gigabyte etc sina rgb-moderkort med ARM64-stöd redo eller är det snart bokstavligt talat "game over"?

Än så länge finns det inga direkta nyheter alls när det kommer till ARM64 och desktop, och de Snapdragon X som presenterats nu är i SoC (System On a Chip) tänkta för laptops (och eventuellt andra handhelds så småningom).

Eftersom så stor del av datoranvändningen som sker via en webbläsare, och baserat på hur bra emuleringslagren börjar bli, så tror jag inte det är omöjligt med mer än en arkitektur. Men det bygger i så fall på att Intel och AMD inom en inte allt för lång framtid (APX, jag tittar på dig) kommer med produkter som faktiskt kan konkurrera.

Permalänk
Medlem

Nya Surface Pro ser ju onekligen läcker ut! Oled 120Hz + Snapdragon X Elite + tangentbord som du kan koppla loss och ändå fortsätter det att fungera + 5G (inte än men snart!), osv.

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toss3:

Nya Surface Pro ser ju onekligen läcker ut! Oled 120Hz + Snapdragon X Elite + tangentbord som du kan koppla loss och ändå fortsätter det att fungera + 5G (inte än men snart!), osv.

Absolut, även om jag har svårt att bli exalterad över att Microsoft upptäckt att man kan stoppa bluetooth och batterier i ett tangentbord
Sen tycker jag är priset är lite problematiskt, tillsammans med det i princip obligatoriska tangentbordet kostar Elite-varianten 24.858kr. Jag vet att jämförelsen haltar, men för det priset får man en ny MacBook Pro med M3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaqob:

Absolut, även om jag har svårt att bli exalterad över att Microsoft upptäckt att man kan stoppa bluetooth och batterier i ett tangentbord

Nu då man ser det är det ju uppenbart att alla borde ha det, alltså alla detachable iPad/Surface/Tablet-tangentbord. Tycker inte jag sett det tidigare.

Skrivet av jaqob:

Sen tycker jag är priset är lite problematiskt, tillsammans med det i princip obligatoriska tangentbordet kostar Elite-varianten 24.858kr. Jag vet att jämförelsen haltar, men för det priset får man en ny MacBook Pro med M3.

Det är ju dock med 8GB RAM och 512GB och "basic" M3, inte M3 Pro.

Och då har du ju inte OLED och pekskärm (sen om det är bättre är ju upp till var och en). Poängen med Surface Pro är att du har en iPad och Macbook i samma produkt!

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toss3:

Det är ju dock med 8GB RAM och 512GB och "basic" M3, inte M3 Pro.

Och då har du ju inte OLED och pekskärm (sen om det är bättre är ju upp till var och en). Poängen med Surface Pro är att du har en iPad och Macbook i samma produkt!

Det har du absolut en poäng i! Och jag vet att vår valuta är usel, men 25k är fortfarande ganska mycket för något såhär oprövat. Ska som sagt bli intressant att se var de andra tillverkarna lägger sig prismässigt i Sverige.

Permalänk
Medlem

Är ju dock helt galet att nya tangentbordet med penna (tidigare fick man ju pennan med i paketet med Surface Pro?) kostar 7139 SEK. LÄNK

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Datavetare
Skrivet av jaqob:

Verkligen! Den stora oron nu, både personligen och om man läser vad tyckarna skriver, är varför de (Qualcomm, Microsoft och OEM tillverkarna) är så extremt restriktiva med att låta recensenter känna på produkterna. Det finns fortfarande, mindre än en månad innan försäljningsstart, några seriösa oberoende benchmarks. Jag hoppas att det beror på att Windows är omoget, och inte att det finns problem med hårdvaran, men att Qualcomm känner att de behöver skrämma upp kärnorna till 4,2GHz oroar lite.

Att Microsoft/Qualcomm är restriktiv med vilka tester som får köras är väl ändå helt normalt. Vi har trots allt fått långt mer information kring Windows/Snapdragon X pre-release jämfört med vad som normalt är fallet med Apple (absolut noll) och Intel/AMD (brukar läcka en del, men rätt svårt att filtrera vad som är påhittat och vad som är äkta).

4,2 GHz i peak-frekvens var rätt högt för ARM64, men både M3 och M4 ligger ju på de nivåerna. Det lite trista här är väl ändå att allt pekar på att single-thread prestanda hos Snapdragon X Elite (bara den som når 4,2 GHz peak, X Plus når "bara" 3,4 GHz).

PC World fick tydligen möjlighet att känna en del på Lenovos kommande modeller ThinkPad T14s Gen 6 och Yoga Slim 7x.

Och lite förvånad över hur all-in som Microsoft verkar gå med ARM64 på Windows. Men tror det är vad som behövs om ARM64/Windows ska ha en vettig chans att bli relevant. Ovanpå det tror jag Microsoft själva sett hur brutalt överkörda alla bärbara datorer är i nuläget av Apple, det är ett rejäl problem för Microsoft att bl.a. utvecklar i så stor utsträckning väljer MacBook och därmed MacOS som primär plattform.

Tror man får ha realistiska förväntningar på Snapdragon X Elite, det är egentligen rätt mycket en v1.0 release. Men första gången på väldigt länge jag ser fram emot nya Windows-laptops! Vore väldigt trevligt att ha vettiga alternativ till MBP, för tycker i ärlighetens namn det helt saknas alternativ just nu vilket gör att oavsett vad en MBP kostar blir det ändå den mest prisvärda "vettiga" bärbara datorn...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Att Microsoft/Qualcomm är restriktiv med vilka tester som får köras är väl ändå helt normalt. Vi har trots allt fått långt mer information kring Windows/Snapdragon X pre-release jämfört med vad som normalt är fallet med Apple (absolut noll) och Intel/AMD (brukar läcka en del, men rätt svårt att filtrera vad som är påhittat och vad som är äkta).

4,2 GHz i peak-frekvens var rätt högt för ARM64, men både M3 och M4 ligger ju på de nivåerna. Det lite trista här är väl ändå att allt pekar på att single-thread prestanda hos Snapdragon X Elite (bara den som når 4,2 GHz peak, X Plus når "bara" 3,4 GHz).

PC World fick tydligen möjlighet att känna en del på Lenovos kommande modeller ThinkPad T14s Gen 6 och Yoga Slim 7x.

Och lite förvånad över hur all-in som Microsoft verkar gå med ARM64 på Windows. Men tror det är vad som behövs om ARM64/Windows ska ha en vettig chans att bli relevant. Ovanpå det tror jag Microsoft själva sett hur brutalt överkörda alla bärbara datorer är i nuläget av Apple, det är ett rejäl problem för Microsoft att bl.a. utvecklar i så stor utsträckning väljer MacBook och därmed MacOS som primär plattform.

Tror man får ha realistiska förväntningar på Snapdragon X Elite, det är egentligen rätt mycket en v1.0 release. Men första gången på väldigt länge jag ser fram emot nya Windows-laptops! Vore väldigt trevligt att ha vettiga alternativ till MBP, för tycker i ärlighetens namn det helt saknas alternativ just nu vilket gör att oavsett vad en MBP kostar blir det ändå den mest prisvärda "vettiga" bärbara datorn...

Att vara bättre än Apple när det kommer till öppenhet och transparens är kanske inte superimponerande Jag hoppas du har rätt, men jag hade ändå hoppats på att någon form av embargo släppte igår, och att vi skulle fått se oberoende tester.

Och precis som du säger, jag tror Microsoft känner sig tvingande. Jobbar på ett stort företag som alltid varit väldigt Windows-centrerat, men nu börjar mac:arna ta över just för att det inte finns några intressanta alternativ om man prioriterar batteritid.

På tal om Yoga Slim 7x så verkar det dykt upp svenska priser där med.
https://www.lenovo.com/se/sv/model/laptops/yoga/ai-laptops/yo...

16 499kr för grundmodellen med enklaste Elite och 16/512GB. Lite ledsamt att $1199 betyder 16 499kr nu för tiden, även om det inte alls är konstigt med moms och elektronikskatt.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av jaqob:

Hur har linuxstödet varit för surface-produkterna tidigare? Av det som presenterades tycker jag egentligen att Surface Laptop verkade vara den trevligaste hårdvaran, men misstänker att möjligheterna att köra Linux (native, inte WSL) kommer vara bättre på t.ex. en Dell. Givet att Qualcomm får ordning på sina delar.

Kan bara tala för Surface Pro: inga problem att köra/installera t.ex. Ubuntu, men jag fick inte alls touch att fungera vilket lite är poängen med denna.

Men man kan vända på det, hur viktigt är det att köra Linux native nu när det fungerar så väldigt bra att köra Linux via WSL2?

WSL1 var en kul tech-demo, men prestanda i Linux gjorde det oanvändbart för "verkliga fall". WSL2 fungerar otroligt bra med typiskt effektivitet på väl över 90 % av "native". Ovanpå det fungerar GPGPU-acceleration med Nvidia sedan länge, Intel har lansera liknande stöd och AMD jobbar på det (eller möjligen har de fått ut det nu). Lär i.o.f.s. ta lite tid för Intel/AMD att få lite stabilitet i det också.

Skrivet av Toss3:

Nu då man ser det är det ju uppenbart att alla borde ha det, alltså alla detachable iPad/Surface/Tablet-tangentbord. Tycker inte jag sett det tidigare.

Det är ju dock med 8GB RAM och 512GB och "basic" M3, inte M3 Pro.

Och då har du ju inte OLED och pekskärm (sen om det är bättre är ju upp till var och en). Poängen med Surface Pro är att du har en iPad och Macbook i samma produkt!

I teorin: ja. I praktiken har till och med Microsoft själva sagt att de inser att sättet applikationerna fungerar under Windows så blir det ändå en rätt värdelös pekplatta trots bra HW.

Bara för att Ipad Pro M4 råkar ha den snabbaste CPU-kärnan på planeten just nu gör den ändå inte till en bra dator, för UX måste hanteras rätt olika för en laptop och en pekplatta om det ska vara bra.

Det skrivet: Surface Pro är i nuläget den bästa Windows-laptop jag haft, tätt följd av en Dell XPS15.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaqob:

Än så länge finns det inga direkta nyheter alls när det kommer till ARM64 och desktop, och de Snapdragon X som presenterats nu är i SoC (System On a Chip) tänkta för laptops (och eventuellt andra handhelds så småningom).

Eftersom så stor del av datoranvändningen som sker via en webbläsare, och baserat på hur bra emuleringslagren börjar bli, så tror jag inte det är omöjligt med mer än en arkitektur.

Jag tror det blir för mycket overhead att hålla liv i två olika arkitekturer rent praktiskt. Bara en sån sak som att hålla koll på vilka mjukvaror som funkar med vilken version av windows kommer bli struligt, förr eller senare kommer olika tillverkare prioritera den ena och den andra börjar bli den "som inget funkar på" och därmed sakta dö ut. Det kan förstås fortfarande bli ARM64 som lider det ödet precis som alla tidigare gånger men kanske tar de över denna gången.

Hoppet för x64 kan kanske vara om det visar sig svårt att få ur mer absolut prestanda ur ARM64 än det vi sett hittills.

Apples snabbaste singlecoreprestanda sitter i en ipad som är tunnare än fjärren till Apple TV, varför har inte Mac Pro bättre prestanda? Varför gjorde inte Apple en mac pro som drog 400w och utnyttjade mastodontkylaren de utvecklalde för föregångaren?

Är det ett strategiskt val eller är det någon teknisk begränsning som stoppar dem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

Hoppet för x64 kan kanske vara om det visar sig svårt att få ur mer absolut prestanda ur ARM64 än det vi sett hittills.

Apples snabbaste singlecoreprestanda sitter i en ipad som är tunnare än fjärren till Apple TV, varför har inte Mac Pro bättre prestanda? Varför gjorde inte Apple en mac pro som drog 400w och utnyttjade mastodontkylaren de utvecklalde för föregångaren?

x86 närmar sig slutet av sin väg, helt otroligt att de lyckats hålla liv i arkitekturen så länge som de gjort.

ARM64 finns det mycket kvar att kräma ur där har det precis tagit rejäl fart efter Apple visade vad som är möjligt.

Varför skulle det vara självändamål att ha massiv värmeutveckling, allt blir enklare om liten värmeutveckling då blir det betydligt enklare att kyla och t.ex. ha fler kärnor. Så satsningen på ARM64 är helt rätt.

Visa signatur

Apple

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Mindfighter:

x86 närmar sig slutet av sin väg, helt otroligt att de lyckats hålla liv i arkitekturen så länge som de gjort.

ARM64 finns det mycket kvar att kräma ur där har det precis tagit rejäl fart efter Apple visade vad som är möjligt.

Varför skulle det vara självändamål att ha massiv värmeutveckling, allt blir enklare om liten värmeutveckling då blir det betydligt enklare att kyla och t.ex. ha fler kärnor. Så satsningen på ARM64 är helt rätt.

Finns ju flera förklaringen till x86, några är egentligen rätt trista för oss konsumentet.

När man bara har två som konkurrerar med varandra är det svårt att veta om den som "leder" gör det för att de gör något väldigt bra eller om den andra laggar efter. Tycker det allt mer tyvärr ser ut som det inte blev så mycket snurr på PC-marknaden som man kan tro, allt mer pekar på att Intel måste ha exekverat helt löjligt illa.

När väl Oryon släps finns inte Intel/AMD ens kvar på topp-3 sett till perf/MHz, de är efter Apple, Qualcomm och även Arm (Cortex X serien, den kan dock inte klockas mer än strax över 3 GHz).

Lika på iGPU sidan. Ser ut som "konkurrens" nu när AMDs och Intels bästa iGPUer ligger på liknande nivå och de kan faktiskt köra många spel, även om det är i 720p "low" för att passera 30 FPS.

Men ställd mot Ipad Pro med M4 så kan man t.ex. se att Steam Deck / ASUS ROG Ally kan dra runt ett spel som Genshin Impact i low/medium om man kör 1280x720 strax under 60 FPS. M4 iGPUn kör samma spel i låst 120 FPS, allt max:ed out i 2420x1668. Och då är ändå det rätt långt efter vad GPU i M3 Max är kapabel till...

Vet inte vad Intel/AMD fokuserat på, men verkar inte vara konsumentmarknaden för är inte rimligt att de då skulle vara så långt efter. Just iGPU verkar dock båda dessa komma med rejäla lyft närmaste året, Intel med Lunar Lake (pratas om ~50 % lyft i prestanda) och AMD med Strix Halo (oklart hur mycket men lär bli rejält).

I Qualcomms fall ser de ut att klara sig bra från start, CPU-mässigt ser det riktigt bra ut (i alla fall fram till end 2024 / början 2025 när bärbara med nästa generation från Intel/AMD går att köpa) men även iGPUn verkar kunna slå det bästa Intel/AMD har ute just nu. Dock kommer Qualcomm inte alls rå på Apple Pro/Max i första vändan.

Frågan är om Qualcomm kan fortsätta hålla uppe trycket. Var något som sägs vara läckt roadmap, den pratade om en andra generation Snapdragon X Elite 2H 2025 med produkter på marknaden början av 2026. Det känns lite väl långt bort!!!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

ARM64 finns det mycket kvar att kräma ur där har det precis tagit rejäl fart efter Apple visade vad som är möjligt.

Varför skulle det vara självändamål att ha massiv värmeutveckling, allt blir enklare om liten värmeutveckling då blir det betydligt enklare att kyla och t.ex. ha fler kärnor. Så satsningen på ARM64 är helt rätt.

Det är ju det som är frågan - finns det mycket kvar att kräma ur eller är det i praktiken begränsat till att ge oss "snabbast möjliga fläktlösa dator"?

Givetvis är det inget självändamål att ha stor värmeutveckling, men vi är ju vana vid att effekt och prestanda hör ihop. Om man kan matcha prestandan för en bråkdel av effekten (Apple M vs x64) kan man ju naivt förvänta sig att om man ökar effekten på M till samma nivå som X64 kör med på dekstop så borde prestandan också passera x64.

Dvs att Apple kunde förväntas göra en Mac Pro som var säg 2x snabbare än AMD och Intels snabbaste stationära genom att låta den förbruka mer energi.

Men istället släppte de en nästan parodisk produkt - En stor towerlåda gjord för Xeon där det i princip sitter en iphone i ena hörnet och resten är tomrum.

Jag vet inte varför de valde att göra det men en möjlig förklaring skulle ju kunna vara att det finns något tekniskt hinder som gör att inte ens med fullt effektuttag i en mac pro går det att få väsentligt bättre prestanda från M-chippen så som de är designade i dag, och de vill inte designa ett unikt chip bara för Mac Pro.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av 0cool:

Det är ju det som är frågan - finns det mycket kvar att kräma ur eller är det i praktiken begränsat till att ge oss "snabbast möjliga fläktlösa dator"?

Givetvis är det inget självändamål att ha stor värmeutveckling, men vi är ju vana vid att effekt och prestanda hör ihop. Om man kan matcha prestandan för en bråkdel av effekten (Apple M vs x64) kan man ju naivt förvänta sig att om man ökar effekten på M till samma nivå som X64 kör med på dekstop så borde prestandan också passera x64.

Dvs att Apple kunde förväntas göra en Mac Pro som var säg 2x snabbare än AMD och Intels snabbaste stationära genom att låta den förbruka mer energi.

Men istället släppte de en nästan parodisk produkt - En stor towerlåda gjord för Xeon där det i princip sitter en iphone i ena hörnet och resten är tomrum.

Jag vet inte varför de valde att göra det men en möjlig förklaring skulle ju kunna vara att det finns något tekniskt hinder som gör att inte ens med fullt effektuttag i en mac pro går det att få väsentligt bättre prestanda från M-chippen så som de är designade i dag, och de vill inte designa ett unikt chip bara för Mac Pro.

Gissar att det finns designbeslut i både Oryon och "apple silicon" som gör att perf/W skalar rejält illa om man pushar frekvensen. Finns ju indikationer på att absolut prestanda hos Snapdragon X Elite inte skiljer supermycket mellan 24 W och >80 W (som verkar vara max den hanterar).

Det finns en motsatsförhållanden mellan att designa en krets som kan klocka väldigt högt och en krets som maximerar perf/MHz och perf/W.

AMD har ett väldigt målande exempel: plattformen i SteamDeck är egentligen rätt gammal, Zen 2 baserad. Zen 4 Z1 Extreme har klart bättre peak-prestanda och den har också bättre perf/W vid lite högre absolut effekt.

Men flera har visat att när man stryper totaleffekten till 10-15 W har den "gamla" plattformen i Steam Deck nästan alltid bättre prestanda än den nyare Z1 Extreme plattformen. Det trots äldre mikroarkitektur och äldre tillverkningsnod!

Undrar hur mycket tanke Intel har i att nu gå framåt med två plattformar. Arrow Lake och Lunar Lake använder båda samma mikroarkitektur för CPU-delen, men Arrow Lake verkar optimerad för maximal prestanda medan Lunar Lake är optimerad för perf/W. Det borde ge en hel del, men inte full utväxling (är fortfarande samma mikroarkitektur).

Det man ändå måste notera är att Intel/AMD är i nuläget slagna med rätt stor marginal sett till absolut prestanda av M4, det trots att de förra klockar sina kretsar till månen med värdelös perf/W som följd. M4 har så pass stor ledning att de kommer krävas att de mer optimistiska spekulationerna kring prestandaökning för Zen 5 / Lion Cove ska vara sann om man ens ska komma ikapp med de högst klockade kretsarna (laptop-kretsarna är rätt ordentligt akterseglade just nu).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Kommer faktiskt en version i mac mini-format
Dock ett något för dyrt dev-kit, men kanske kan vara intressant för någon.

https://www.theverge.com/2024/5/21/24158603/qualcomm-windows-...

Permalänk
Medlem

Jag tipsar om "The story of Snapdragon X Elite" från High Yield som innehåller mycket fakta och analyser om kretsen:
https://youtu.be/PGjdN_qfqgg?si=Gl3QGsYZO8T3boAK

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X | MSI RTX 3060 Ti Gaming X Trio | Cooler Master HAF 912 Plus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Men man kan vända på det, hur viktigt är det att köra Linux native nu när det fungerar så väldigt bra att köra Linux via WSL2?

Då missar du poängen.
Det är inte så att man VILL köra Linux,
utan att man INTE VILL köra Windows.

- Jag vill inte använda ett OS som kräver min mailadress för att jag ska få logga in.
- Jag vill inte använda ett OS som bestämmer vilken hårdvara jag ska ha (processorgeneration, TPM, SecureBoot).
- Jag vill inte använda ett OS som spionerar på mig och som sedan säljer min data till marknadsföring.
- Jag vill inte använda ett OS som visar reklam.
- Jag vill inte använda ett OS som tvingar på mig oönskade uppdateringar.
- Jag vill inte använda ett OS som tvingar mig att använda ett specifik webläsare.
- Jag vill inte använda ett OS som tvingar på mig en AI.
- Jag vill inte använda ett OS som krypterar min hårddisk mot min vilja och sedan spar krypteringslösenordet i molnet så att de kan komma åt det och ge till myndigheter.
- Jag vill inte använda ett OS som jag inte kan ändra utseende på.

Ja, jag vet att mycket av ovanstående går att fixa.
Problemet är att jag inte ska behöva fixa det alls.
Jag kan börja använda Windows igen när Microsoft slutar stoppa in skit som jag måste ta bort.

Men man kan vända på det, hur viktigt är det att köra Windows native nu när det fungerar så väldigt bra att köra Windowsspel i Linux med hjälp av Steam?
Ett av de främsta skälen till varför folk kör Windows är att vissa spel inte går att köra i Linux.
Ett av de främsta skälen till att de inte går att spela i Linux är att spelen använder sig av rootkit som anti-cheat.
För mig är ett rootkit detsamma som ett virus och jag tänker inte spela spel som installerar virus, varken i windows eller linux.

För att återgå till ämnet:
Jag är väldigt intresserad av kommande Copilot Plus datorer och läser alla nyheter jag kommer över, men jag kommer inte köpa något förrän det kommer positiva recensioner från folk som installerat linux på dem.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av anthra:

Då missar du poängen.
Det är inte så att man VILL köra Linux,
utan att man INTE VILL köra Windows.

- Jag vill inte använda ett OS som kräver min mailadress för att jag ska få logga in.
- Jag vill inte använda ett OS som bestämmer vilken hårdvara jag ska ha (processorgeneration, TPM, SecureBoot).
- Jag vill inte använda ett OS som spionerar på mig och som sedan säljer min data till marknadsföring.
- Jag vill inte använda ett OS som visar reklam.
- Jag vill inte använda ett OS som tvingar på mig oönskade uppdateringar.
- Jag vill inte använda ett OS som tvingar mig att använda ett specifik webläsare.
- Jag vill inte använda ett OS som tvingar på mig en AI.
- Jag vill inte använda ett OS som krypterar min hårddisk mot min vilja och sedan spar krypteringslösenordet i molnet så att de kan komma åt det och ge till myndigheter.
- Jag vill inte använda ett OS som jag inte kan ändra utseende på.

Ja, jag vet att mycket av ovanstående går att fixa.
Problemet är att jag inte ska behöva fixa det alls.
Jag kan börja använda Windows igen när Microsoft slutar stoppa in skit som jag måste ta bort.

Men man kan vända på det, hur viktigt är det att köra Windows native nu när det fungerar så väldigt bra att köra Windowsspel i Linux med hjälp av Steam?
Ett av de främsta skälen till varför folk kör Windows är att vissa spel inte går att köra i Linux.
Ett av de främsta skälen till att de inte går att spela i Linux är att spelen använder sig av rootkit som anti-cheat.
För mig är ett rootkit detsamma som ett virus och jag tänker inte spela spel som installerar virus, varken i windows eller linux.

För att återgå till ämnet:
Jag är väldigt intresserad av kommande Copilot Plus datorer och läser alla nyheter jag kommer över, men jag kommer inte köpa något förrän det kommer positiva recensioner från folk som installerat linux på dem.

Jag kanske missar den poäng du råkar ha. Och självklart har olika personer olika anledningar, din verkar mer handlar om att komma undan Microsoft/Windows för om det är "fungerar så väldigt bra att köra Windowsspel i Linux med hjälp av Steam" givet listan med kända problem med proton just nu är rätt lång verkar vi ha lite olika definition av "väldigt bra".

Gillar Linux skarpt, orsaken är att det i många fall för mig är det bästa sättet att lösa en lång rad problem. Bryr mig egentligen väldigt lite om vilket OS jag kör, så har inget problem att köra Linux via under WSL2 i de lägen där det fungerar hur bra som helst.

Har inte heller något problem att droppa Linux när det finns bättre alternativ, tycker t.ex. att MacOS i nuläget har den bättre helhetslösningen för att köra *NIX på skrivbordet och kör således just MacOS (det efter att kört Linux som primärt desktop OS både hemma och på jobbet i ca 15 år). Vet att flera som historiskt kört Linux på desktop numera kör det via WSL2 (för den trista sanningen är att framförallt laptops kan strula med Linux).

Att Linux kommer fungera lysande under WSL2 på Snapdragon X Elite kan vi vara 100 % säker på. Positiva är att allt mer även pekar på att det kommer gå att köra plattformen väldigt bra direkt på Linux. Lär testa för känns som sannolikheten att jag köper ett Snapdragon X Elite devkit är nog väldigt hög (trots att jag inte riktigt behöver det i nuläget, men har rätt många datorer jag rent strikt inte absolut behöver...).

Om det sista blir fallet kommer båda våra use-cases täckas, så det får vi hoppas händer!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

En sak jag missat är att snapdragon x kommer med microsoft pluton inbyggt.

Jag hade nästan glömt bort pluton, men nu kommer den.
Förenklat kan den väl beskrivas som TPM2 inbyggt i processorn.

Fördelen är att linuxkärnan stödjer pluton sen version 6.3.