Lönt att köpa nytt, dyrt nu...

Permalänk

Lönt att köpa nytt, dyrt nu...

Sitter på en ganska vass dator, se sign.
Men är så klart sugen på att köpa en komplett ny dator med amd X3D CPU och ett RTX 4090, spelar enbart i 4K.

Men tycker datorerna har blivit dyrare snabbt på sistone, och funderar på om de ens är lönt kanske vänta på RTX 5090?
Vad tycker ni

Har egentligen inga problem med FPS i 4K nu, ligger allt mellan 80-100, duger fint.
sen gillar jag inte strömkontakten som RTX 4090 har, känns som den kan haverera när som, undrar om RTX 5090 kommer ha den med?

Visa signatur

| Coolermaster 800w+ Gold | Z-690 | Hyper-X 32GB @3200 RGB | I9-12900K | RTX 3090 24GB | WD Black M.2 NWMe SSD GEN 4 - 2TB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av musse pigg:

Sitter på en ganska vass dator, se sign.
Men är så klart sugen på att köpa en komplett ny dator med amd X3D CPU och ett RTX 4090, spelar enbart i 4K.

Men tycker datorerna har blivit dyrare snabbt på sistone, och funderar på om de ens är lönt kanske vänta på RTX 5090?
Vad tycker ni

Har egentligen inga problem med FPS i 4K nu, ligger allt mellan 80-100, duger fint.
sen gillar jag inte strömkontakten som RTX 4090 har, känns som den kan haverera när som, undrar om RTX 5090 kommer ha den med?

5090 kommer troligtvis ha samma iaf från nVidia.
Jag hade nog i detta läga väntat in 5090.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Både Nvidia och AMD släpper nästa generation i höst/vinter. Hade väntat.

Permalänk
Medlem

Med tanke på att du spelar i 4K hade jag nog väntat. Hade du kört i 1440p hade det kanske varit annorlunda.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk

jag väntar....

Visa signatur

| Coolermaster 800w+ Gold | Z-690 | Hyper-X 32GB @3200 RGB | I9-12900K | RTX 3090 24GB | WD Black M.2 NWMe SSD GEN 4 - 2TB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av musse pigg:

jag väntar....

Låter smart. 5090 väntas öka prestanda rejält tack vare GDDR7 minne och har även ny kontakt som du orolig över. Jag hade hellre sett att gå tillbaka till gamla 8pin som är väl beprövad men det är åtminstone inte samma som 4090. Dessutom säger du att du är nöjd med 3090 så helt rätt att vänta in 5090.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Låter smart. 5090 väntas öka prestanda rejält tack vare GDDR7 minne och har även ny kontakt som du orolig över. Jag hade hellre sett att gå tillbaka till gamla 8pin som är väl beprövad men det är åtminstone inte samma som 4090. Dessutom säger du att du är nöjd med 3090 så helt rätt att vänta in 5090.

Låter osannolikt att dom skulle ändra kontakt igen?
Har inget emot 12VHPWR, sitter i samma sits som dig och väntar in nästa gen. Om jag går för 5090 är dock högst osäkert.

Permalänk
Medlem

Du ger inte direkt några argument FÖR att köpa.

För att du är sugen? Är det att äga en bättre dator med bättre prestanda som du vill åt för att effekten kommer vara stor för dig när du spelar? Eller är det tillfredsställelsen av att beställa nåt nytt, vänta på leverans, unboxa saker och bygga ihop?

Låter mer som det andra, och det är ett rätt tillfälligt nöje som kostar rätt mycket pengar och som ändå kommer ge ångest till hösten när nästa generations prylar kommer. Det är ju så klart dina pengar, men jag vet hur köpsuget kan sätta klorna i en, och jag vet hur många gånger jag uppgraderat nåt, inte egentligen märkt nån skillnad och tänkt "Jahapp där var det nöjet över, synd på bankkontot bara"

Permalänk

håller med, köper mest för det är häftigt ha nytt, behöver egentligen ej nu, klarar mig med de jag har.
Jag väntar, ska bli intressant o se hur mycket bättre 5090 är också vs 4090.

Visa signatur

| Coolermaster 800w+ Gold | Z-690 | Hyper-X 32GB @3200 RGB | I9-12900K | RTX 3090 24GB | WD Black M.2 NWMe SSD GEN 4 - 2TB |