Asus lovar bot och bättring efter kritikstormen

Permalänk
Melding Plague

Asus lovar bot och bättring efter kritikstormen

Kundernas missnöje gällande returer och reparationer har inte undgått Asus. Nu ber företaget om ursäkt.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

De lovade bättring förra året också men det ser onekligen ut som det inte hänt någonting alls och litar därför inte på ett enda ord de säger förrän man faktiskt ser förbättring.

Permalänk

Nja. Överväger nog att inte köpa Asus nästa gång, även om det kostar något mer för ett annat märke.
Brukar dock vara motsatsen. Asus är bland dom dyrare, och verkar inte ha bra kundservice. Bad combo.
Osäker på hur andra märkena är, antar att det inte är mycket bättre.

Permalänk

Bra de planerar att förbättrar sig. Men finns det någon datorreparation som är billig? För mig känns det som att det är lite kört oavsett vad. Varenda kotte ska ha runt 1000kr/h, delarna är heller inte billigt. Om det är så enkelt så skruva lös något och montera något annat såvisst, men annars blir det dyrt.

När jag var pytteliten lämnade folk in trasiga tvapparater och annat på lagning, det känns som om den tid är borta.

Permalänk
Medlem

Det jag läser är att de ska kicka några, ge bättre utbildning i scammingen så det inte blir lika uppenbart och uppdatera sin 1.0 AI till 4.0 så man kan kicka några till och på det viset behålla vinsten fast man tappar kunder.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Snusfri

Too little, too late.
Blir inte mer från Asus i framtiden.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Bra de planerar att förbättrar sig. Men finns det någon datorreparation som är billig? För mig känns det som att det är lite kört oavsett vad. Varenda kotte ska ha runt 1000kr/h, delarna är heller inte billigt. Om det är så enkelt så skruva lös något och montera något annat såvisst, men annars blir det dyrt.

Vad har detta med kostnad att göra?

Permalänk
Medlem

Kommer nog fundera två gånger innan jag köper Asus igen, ett fett jäkla straff ska de ha.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Skrivet av Curik:

Vad har detta med kostnad att göra?

Att dessa firmor ej jobbar gratis och det ofta blir snordyrt att lämna in datorprodukter på lagning som ej är ett garantiärende.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Att dessa firmor ej jobbar gratis och det ofta blir snordyrt att lämna in datorprodukter på lagning som ej är ett garantiärende.

Fast man lämnar in för garantiärende, de hittar någon bullshit anledning att skicka en offert istället "customer inflicted damage" och hotar med att skicka tillbaka i delar om man inte godkänner offerten, oavsett vad du skickade in för. Har ingenting med kostnad att göra, utan att de försöker smita från garantiåtaganden.

Permalänk
Medlem

Aah, klassiska BP "We're sorry".

Visa signatur

Main: 5800X3D | Arctic Freezer III 360 | ROG STRIX B550-I | 32 GB DDR4@3600 MHz | Asus RTX 4080 Super TUF | Corsair RM850e | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

Med tanke på att de lovade dyrt och heligt och la fram en plan förra gången och sedan så försvann personen som hade jobbat fram förbättringarna efter några veckor/månader till eb konkurrent efter att ha mött en järnridå så fort kameran slocknat.

Nej Arsus ni kommer all att få jobba tillbaka ganska mycket förtroende innan jag kommer att lite på er igen.

Visa signatur

En Planka med Ryzen 5950X gör nu fler saker än vad mina tidigare (I7-4790K+i7-860) Gjorde tillsammans och jag kan samtidigt spela utan problem.

Teknisk utveckling är väldigt roligt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellscreame:

Med tanke på att de lovade dyrt och heligt och la fram en plan förra gången och sedan så försvann personen som hade jobbat fram förbättringarna efter några veckor/månader till eb konkurrent efter att ha mött en järnridå så fort kameran slocknat.

Nej Arsus ni kommer all att få jobba tillbaka ganska mycket förtroende innan jag kommer att lite på er igen.

Precis.
Detta kanske håller några månader, men är rädd att dem kommer gå tillbaka, som förra gången.

Och automatiska svar? Låter fruktansvärt korkat system.
Och speciellt när man inte kan svara alls på deras offert, om man ens kan kalla det.
Sen fem dagar på sig, och om inte kunden svarar.
Ja, då skickar man tillbaka enheten oreparaerad och inte ihopsatt.. utpressning på hög nivå av ett sådant seriöst företag som har sjunkit till lägsta nivå.

Får verkligen hoppas på många förändringar.
Så många steg i deras RMA system som är åt H galet.

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

Tomma ord, men folk kommer fortsätta köpa deras produkter vilket är synd.
Det har hållt på med det här i för många år.

Permalänk
Medlem

Måste ändå bara flika in med att det enda garantiärende jag haft med Asus skedde förra året med ett moderkort som strulade (random omstarter och boot loops osv, tack och lov för felkodsdisplay btw!) och det löstes utan tjafs med att jag fick ett nytt skickat. Så det är ju inte som att de genomgående varit usla på den fronten i alla fall, vet inte om kritiken främst gällt den Nordamerikanska marknaden?

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Hedersmedlem

Vad ska boten göra för att bättra sig? Fattar inte

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spretcher:

Aah, klassiska BP "We're sorry".

Permalänk

GN har släppt en video för cirka 20 min sedan, ganska bra tycker jag.

Tldr: skyller på att kunderna var förvirrade när dom såg offerterna osv.

ASUS responded -- again -- to our coverage. The last time they did this was the same day last year, but for motherboards. This time, ASUS has responded about its warranty process in general. Unfortunately, the company has, we think, misrepresented the timeline and accused its customers of being "confused" in a tonedeaf response. Rather than just post the improvement plan, the company had to take shots at its own customers in the process. This video marks a change for our coverage of ASUS: We are now seeking to provide deeper consumer purchasing advice, such as discussion of legal rights as consumers, and begin detailing policies that protect consumers. In this episode, we're joined by attorney Vincent Agosta to talk about the legal side of warranty coverage. In the next episode in this series, we'll be speaking with Nathan Proctor of PIRG Right to Repair on recommendation of Louis Rossmann to talk in great depth about how consumers can protect themselves. That'll include right to repair discussion as well, which is an adjacent topic.

Permalänk
Medlem

Ja det har varit för mycket skit runt ASUS senaste tiden, så nu i veckan då jag köpte ett nytt grafikkort så filtrerade jag aktivt bort alla ASUS kort. Och det efter att ha kört med ASUS moderkort/grafikkort i mina datorer i runt... bör nog bli drygt 10 år nu.

Men nu är det slut med det här, ska till stora förändringar innan jag kollar på deras produkter igen.

Visa signatur

Stuff and things!

Permalänk
Medlem

Asus gör en SONY, Folk jublar och skyndar för att skriva bra omdömen, Bara för att sedan inse att det bara var spel för galleriet.
Zebran är ett randigt djur, girigheten går aldrig ur...

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Pfft ... tomma ord som försöker ducka hela problematiken med typisk företagsbullshit. Jag såg GN:s video, och Asus behöver göra mycket bättre ifrån sig.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Att dessa firmor ej jobbar gratis och det ofta blir snordyrt att lämna in datorprodukter på lagning som ej är ett garantiärende.

Tror du har missat vad det hela handlar om. Kolla på gamer's nexus första video från någon vecka sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

När jag var pytteliten lämnade folk in trasiga tvapparater och annat på lagning, det känns som om den tid är borta.

Av miljöskäl måste den tiden komma tillbaka, vi har liksom inget val. Slit-och-släng-samhället har nått vägs ände.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viceroy:

Av miljöskäl måste den tiden komma tillbaka, vi har liksom inget val. Slit-och-släng-samhället har nått vägs ände.

helt rätt. fy fan vad världen behöver det. Jag har ärligt talat inget emot att mobiltelefonen blir tjockare om det betyder att man kan byta ut batteriet. Right to repair borde vara självklart! Tyvärr lever vi en tid där vi låtit företagen regera världen, och jag ser ej hur de kommer frivilligt ge upp denna oförtjänade makt.

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
backup 144Hz AOC 1080p, zotax rtx3070 8gb, i7 10700K,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB a2000 + mer lagring, Seasonic 650 gold, phantek p300 Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC rtx3050, ryzen 5500, stock cooler, 16GB 3200, 1tb Samsung PM9A1, 2TB HDD,seasonic 550w gold, Mission SG1 chassi

Permalänk
Medlem

Sorgligt att ens val av företag man köper ifrån har gått ifrån "inga uppenbara brister" till "minst antal oförlåtliga svinaktigheter". AMD, ASUS, Intel, Nvidia, MSI etc etc.. Känns som att alla har gjort saker som vilken idiot som helst borde begripa djupt skadar förtroendet för företaget. Men det är väl såhär det går i en värld där företagen lyckats hjärntvätta kunderna så att allt annat än okritiska hyllningar räknas som kommunism.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gtoxed:

helt rätt. fy fan vad världen behöver det. Jag har ärligt talat inget emot att mobiltelefonen blir tjockare om det betyder att man kan byta ut batteriet. Right to repair borde vara självklart! Tyvärr lever vi en tid där vi låtit företagen regera världen, och jag ser ej hur de kommer frivilligt ge upp denna oförtjänade makt.

I såna här fall fyller EU en väldigt bra funktion. Mycket verkar ändå vara på gång.

Permalänk
Medlem

Mja.

Visa signatur

MLG Lurker

Permalänk
Medlem

Vilket märke ska man köpa då ?

Gigabyte?
Evga?
?

Sluta använda datorer nyare än Core 2 ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Vilket märke ska man köpa då ?

Gigabyte?
Evga?
?

Sluta använda datorer nyare än Core 2 ?

Undrar också detta. Alla tillverkare har ju haft liknande kontroverser. Jag försvarar inte ASUS beteende, men jag tycker fortfarande att de tillhör de bättre alternativen så jag kommer nog fortsätta att köpa deras produkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danielwerner:

Undrar också detta. Alla tillverkare har ju haft liknande kontroverser. Jag försvarar inte ASUS beteende, men jag tycker fortfarande att de tillhör de bättre alternativen så jag kommer nog fortsätta att köpa deras produkter.

ASRock då?