Tack vare styrkretsar med integrerad grafik är Intel världens största grafikkortstillverkare, sett till marknadsandelar. När det gäller diskreta prestandagrafikkort är det fortfarande Nvidia och AMD som dominerar. Intel vill givetvis ha en del av kakan och sedan en tid tillbaka har vi hört mer och mer om en produkt som Intel kallar för Larrabee.

Larrabee är en parallell processor som kan och kommer att användas till grafikkort, men den kommer även att ha andra användningsområden. Enligt preliminära uppgifter kommer Larrabee att bestå av väldigt många x86-kärnor. Processorn kan därför användas till mer än bara grafik vilket Intel kommer att utnyttja.

Mycket fokus ligger dock på just grafiken. De senaste månaderna har det diskuteras en del om att Larrabee är så kraftfull att den kommer att revolutionera datorgrafik. Intel har bland annat nämnt att Larrabee kan utföra ray tracing i realtid. Mycket mer än så har dock inte Intel sagt, och hemlighetsfullheten och otydligheten har lett till en hel del diskussioner.

Dagens spel renderar grafik med en teknik som kallas rasterisering. Ray tracing är en annan renderingsmetod som ofta kan ge snyggare resultat. Många datorspelsutvecklare har kommenterat att spel fortfarande kommer att använda rasterisering under många år framöver. Många har diskuterat hur vettigt det är med en grafikprocessor som är specialiserad på ray tracing när det är rasteriseringshårdvara som behövs. AMD har till och med kallat Larrabee för ”konstig”.

Dessa diskussioner om Larrabee är för mycket för en utvecklare på Intel, och han har nu på sin blogg publicerat en hel del nya detaljer om grafikprocessorn. Tom Forsyth på Intel säger att Larrabee kommer att rendera DirectX och OpenGL med rasterisering, och att Larrabee är mycket bra på detta. Ray tracing är enbart en av många tekniker som Larrabee är bra på. Enligt Tom Forsyth verkar många dock ha hakat upp sig, och missförstått Intels diskussioner om ray tracing.

I'm not sure how the message got so muddled. I think in our quest to just keep our heads down and get on with it, we've possibly been a bit too quiet. So some comments about exciting new rendering tech got misinterpreted as our one and only plan. Larrabee's tech enables many fascinating possibilities, and we're excited by all of them. But this current confusion has got a lot of developers worried about us breaking their games and forcing them to change the way they do things. That's not the case, and I apologise for any panic.

Tom Forsyth tillägger att Larrabee ”utan tvekan” är världens bästa ray tracer, men att processorn även kommer att vara väldigt bra på OpenGL och DirectX.

There's no doubt Larrabee is going to be the world's most awesome raytracer. It's going to be the world's most awesome chip at a lot of heavy computing tasks - that's the joy of total programmability combined with serious number-crunching power. […]We are totally focussed on making the existing (and future) DX and OGL pipelines go fast using far more conventional methods. When we talk about the rendering pipeline changing beyond what people currently know, we're talking about using something a lot less radical than raytracing. Still very exciting for game developers - stuff they've been asking for for ages that other IHVs have completely failed to deliver on.

Om man får tro Intel så kommer Larrabee att vara mycket bra på OpenGL och DirectX, och inte enbart tekniker som spelutvecklare inte använder. Enligt preliminära uppgifter kommer Larrabee att dyka upp under 2009. Då kommer vi få se hur Intels grafikkort står sig mot Nvidias och AMD:s.

Källa: Tom Forsyths blogg.