ATI lanserade sitt grafikkort med dubbla processorer, 3870 X2, i början av året, och på tisdag är det dags för Nvidias motsvarighet 9800 GX2. Även om de båda kombattanterna bygger på samma grundprincip med fler än en grafikprocessor på ett och samma grafikkort har ATI och Nvidia valt två helt olika lösningar. Medan ATI valde att montera två grafikprocessorer på ett och samma kretskort valde Nvidia en lösning där man helt enkelt tog två kretskort med vardera en grafikprocessor på och monterade ihop dem till en enda enhet.

Under de gångna veckorna har ett flertal resultat där de båda högpresterande korten ställt sig mot varandra presenterats, men något fullständigt test har tidigare inte varit tillgängligt. Idag har en asiatisk sida hårdtestat 9800 GX2 och ställt det mot ett 3870 X2 i ett flertal spel och prestandatester. I listan nedan ses exakt vilka spel och program de testat grafikkorten i.

  • 3DMark2006

  • Call Of Juarez

  • Campany Of Heroes

  • Crysis Benchmark

  • World in conflict

  • Half Life 2 EPISODE TWO

  • Call OF Duty 4

  • Unreal Tournamant 3

För att genomföra dessa tester har de använt sig av en Intel QX6850-processor med fyra kärnor körandes i 3 GHz vardera. Som drivrutin användes det nyligen släppta Catalyst 8.3 till ATI-kortet och ForceWare 173.67 till Nvidia-kortet. Alla tester genomfördes i Windows Vista och i mycket höga upplösningar, så som 2560x1600 samt 1920x1600 pixlar.

I de flesta spel är 9800 GX2 betydligt snabbare och det skiljer ungefär 15 – 20 procent överlag. Något intressant inträffar däremot då kantutjämning och texturfiltrering slås på i testerna, resultatet för 9800 GX2 sjunker markant och i ett flertal spel är 3870 X2 snabbare. Då detta inte inträffar i alla spel är det troligen ett drivrutinsproblem, något som vi sedan tidigare har hört att 9800 GX2 dras med.

Crysis är ett mycket krävande spel som använder sig av DirectX 10. Här ser vi att 9800 GX2 presterar ungefär 60 procent bättre än 3870 X2 utan kantutjämning och texturfiltrering. När båda dessa bildförbättringsfunktioner slås på sjunker dock prestandan markant och 3870 X2 presterar bättre.

I Unreal Tournament som är ett DirectX 9-spel är skillnaderna inte lika stor som i Crysis, men även här ser vi problemet med kantutjämning och texturfiltrering då testet inte ens gick att genomföra på 9800 GX2.

Förhoppningsvis kommer Nvidia att leverera en ordentlig drivrutin till de testexemplar som nu är på väg ut till utvärderare världen över inför tisdagens lansering. Frågan är bara om 9800 GX2 kommer att bli värd sitt högre pris gentemot konkurrenten 3870 X2.

Källa: PcOnline.