De senaste åren har datorspelsindustrin sackat efter spelkonsolerna och datorspelen står faktiskt för enbart 14 procent av alla sålda spel. Spelbolag och hårdvarutillverkare har därför skapat en organisation som kommer att arbeta för att öka datorns relevans i spelmarknaden. Den här organisationen heter PC Gaming Alliance och medlemmar är stora namn som Intel, AMD och Nvidia utöver speltillverkare som Microsoft och Epic Games.

Enligt Tim Sweeney som jobbar på just Epic Games är dock hårdvarutillverkarna en del av problemet och inte en del av lösningen. I en lång intervju delger Sweeney sina åsikter om datorn i allmänhet och hårdvarubranschen i synnerhet. Med spel som Unreal bakom sig är Sweeney en av nyckelpersonerna i spelbranschen och hans åsikter är därför mycket intressanta.

Enligt Sweeney är problemen med datorn flera men framförallt är hårdvara för dyr och spelen för krävande. Funktioner som Crossfire och SLI kallar Sweeney för ett ”stort misstag” och han jämför dagens datorer med sportbilar: alla pratar om dem men väldigt få har råd.

There are many overpriced computers out there. It's like sports cars. They are everywhere, everybody writes about them, but there are only a few who can afford them. There isn't a great amount of people that will spend large amounts of money on that. In the case of PCs, they mostly don't deliver that amount of performance that you would expect to justify that cost.

Teknikhetsandet har gjort att datorn blivit en spelplattform exklusivt för hårdkokta gamers och de stora massorna kan inte spela alls, förutom några få populära titlar. Sweeney tillägger att detta är en ohyggligt korkad riktning eftersom datorn är populärare än någonsin och alla har råd med en dator. Att så många spel som säljs i butiker inte fungerar på grund av höga krav och långsam hårdvara är problemets kärna.

Sweeney säger att prestandaskillnaden mellan en bra och dålig dator var runt tio gånger prestandan förut. Fastän många spel hade dålig prestanda gick de i alla fall att spela. Dagens kraftfullaste datorer kan ha mer än hundra gånger mer prestanda än de sämsta, och en stor andel av dagens spel fungerar inte alls på en majoritet av dagens datorer.

PC gaming is in a weird position right now. Now, 60% of PCs on the market don't have a workable graphics processor at all. All the Intel integrated graphics are still incapable of running any modern games. So you really have to buy a PC knowing that you're going to play games in order to avoid being stuck with integrated graphics. This is unfortunate, and this is one of main reasons behind the decline of the PC as a gaming platform. That really has endangered high-end PC game sales. In the past, if you bought a game, it would at least work. It might not have been a great experience, but it would always work.

På frågan om Sweeney anser att datorn är lämpad för datorspelande ger han den dräpande kommentaren ”PCs are good for anything, just not games.” Trots detta ser Sweeney en lösning som kan göra datorn relevant igen. När processortillverkarna börjar sälja processorer lika parallella som dagens grafikprocessorer kan mjukvarurendering börja användas igen, och även långsammare datorer kommer att kunna klara av nya spel, som på 90-talet.

Then, every PC, even the lowest performing ones will have excellent CPUs. If we could get software rendering going again, that might be just the solution we all need. Intel’s integrated graphics just don't work. I don't think they will ever work.

Intervjun är publicerad på hårdvarusajten TG Daily och är på två delar om fyra sidor. Del 1. Del 2.