De första tre korten i Nvidias Geforce RTX 3000-serie har rullat ut, och nu står även klart vilka modeller AMD kontrar med. Under onsdagens Radeon RX 6000-evenemang avtäckte det röda laget officiellt RX 6900 XT, RX 6800 XT och enklare RX 6800, en trio enligt uppgift ska kunna mäta sig med Nvidias färska kort i det yppersta prestandasegmentet.

AMD presentererar RDNA 2 – Radeon RX 6000 och "Big Navi"

Oberoende tester och Radeon-lanseringarna ligger några veckor bort och den 18 november släpps RX 6800-sykonen, med uppföljning av toppmodellen i december. Under presentationen visade AMD dock egna prestandasiffror i tio spel för respektive grafikkort med Geforce-kort som måttstock. Vid tillfället nämndes däremot inte några närmare detaljer kring testsystem, inställningar och exakta siffror för uppmätta bildfrekvenser. Det blir det ändring på nu, när AMD publicerar resultaten på webben.

AMD Välja test.PNG

Tio spel i två upplösningar finns att tillgå, och användaren kan klicka på resultaten för exakta siffror.

På sajten visas samma spel som under presentationen och samtliga har prestandasiffror i upplösningarna 3 840 × 2 160 samt 2 560 × 1 440 pixlar. Rullgardinsmenyer till trots har varje titel endast testats med en typ av grafikinställningar samt ett grafikgränssnitt. Huruvida detta utökas innan lansering återstår att se. När det gäller testsystemet står specificeras att tolvkärniga AMD Ryzen 9 5900X används tillsammans med 16 GB DDR4-minne i 3 200 MHz, samt ett egensnickrat X570-moderkort.

I det finstilta avslöjas även att testresultaten bör inmundigas tillsammans med ett stort mått salt, eftersom funktionen Smart Access Memory är aktiv. Under Radeon-presentationen introducerade AMD överklockningsläget Rage Mode tillsammans med just Smart Access Memory, vilka är prestandahöjande funktioner för Radeon RX 6000-serien. Med sistnämnda får processorn full tillgång till grafikminnet, om systemet parar ett RX 6000-kort med Ryzen 5000 och 500-seriens moderkort.

AMD_RX6000-4.jpg

Denna prestandaökning är således inte möjlig med Nvidias kort och enligt AMD kan den sträcka sig upp till 11 procent i exemplet Forza 4, med en mer typisk nivå kring 5 procent. Däremot används inte Rage Mode-funktionen för resultaten på webbplatsen, vilket företaget gjorde när de under presentationen ställde Radeon RX 6900 XT mot Geforce RTX 3090.

För att lyfta några konkreta exempel hävdar AMD att de i Battlefield V bräcker just Geforce RTX 3090 med samtliga Radeon RX 6000-kort om spelet körs i 1440p, medan de två starkaste Radeon-kortet fortsatt håller topplatserna i 4K UHD. Marginalerna i det senare fallet är dock små, med 110,7 FPS för Nvidia-toppmodellen och 120,5 respektive 113,1 FPS för det röda laget. Med en femprocentig ökning borträknad hamnar AMD-korten på 114,8 samt 107,7 FPS.

BFV AMD 4K.PNG
BFV AMD 1440P.PNG
AMD TOMB 4K.PNG
AMD TOMB 1440P.PNG

Shadow of the Tomb Raider är en titel där Nvidia kammar hem knappa segrar, bortsett från i jämförelsen mellan Radeon RX 6800 och Geforce RTX 2080 Ti. Med 4K UHD-upplösning hamnar RTX 3090 på 95,99 FPS – en dryg FPS före RX 6900 XT. Vinstmarginalen sjunker till 0,01 FPS när RTX 3080 når 88,10. Radeon RX 6800 når 75,61 FPS medan 67,82 FPS hör till Turing-familjens flaggskepsskort. Med upplösningen sänkt till 1440p går AMD-korten istället upp i ledning med samtliga kort, men inte nödvändigtvis med marginaler som är större än Smart Access Memory-pålägget.

Wolfenstein FPSUSD.PNG

Wolfenstein Youngblood i FPS per USD

Wolfenstein FPS.PNG

Wolfenstein Youngblood i FPS

AMD försöker också cementera en bild av övertag genom att översätta prestandadiagrammen till varianter med enheten FPS per USD, och med de lägre priserna och en snarlik prestandanivå hamnar bolagets produkter också i topp. För jämförelserna används referenspriserna, men speciellt med Geforce RTX 2080 Ti-jämförelsen är att lanseringspriset 1 199 USD brukas. Nvidias färska RTX 3070 är däremot mycket snarlikt prestandamässigt, men till ett riktpris om 499 USD.

Eftersom även dessa diagram bygger på AMD:s egna siffror bör spekulanter betrakta siffrorna med viss försiktighet. Ray tracing-funktionalitet är utlovad med Radeon RX 6000-serien, men under presentationen talade bolaget mycket lite om detta. Även bland de egna prestandasiffror lyser sådana tester med sin frånvaro. Den som är intresserad av sådana funktioner får således hålla tillgodo till tester i november, vilka även kommer att slå fast hur väl AMD:s publicerade siffror stämmer med verkligheten.

Läs mer om färska AMD:s kommande grafikkort: