Världsmästare i Dota 2 förlorar mot artificiell intelligens från OpenAI

OpenAI grundades 2015 som ett icke-vinstdrivande forskningsinitiativ, där bland annat Elon Musk är en av figurerna bakom det. Nu lyckas organisationens AI slå professionella spelare i Dota 2.

Utvecklingen av artificiell intelligens är en kontroversiell fråga, där många menar på att tekniken kan vara såväl skadlig som positiv för mänskligheten. I december 2015 startade därför en grupp teknikmoguler med Elon Musk i spetsen det icke-vinstdrivande forskningsinitiativet OpenAI, som syftar till att utveckla AI som är öppen för alla och vänligt inställd till människan.

Nu börjar satsningarna bära frukt, då en AI från projektet mötte Dota 2-spelaren "Dendi" på tu man hand och vann. Artificiell intelligens har tidigare mött och slagit världsmästare i spel, men detta är första gången det inte gäller ett relativt simpelt brädspel.

För att slå den mänskliga spelaren i ett så pass komplext spel som Dota 2 krävdes det att AI:n snabbt utvecklade en förståelse för sin motståndares spelmönster. Detta uppnås genom att boten lär sig att förutspå spelarens rörelser och anpassa sin strategi mot dessa, samtidigt som den kan improvisera vid okända situationer.

Mjukvaran kräver dock mer än komplexa algoritmer och programmerare i världsklass för att fungera, nämligen en enorm beräkningskapacitet. Elon Musk uttryckte på Twitter sin tacksamhet över att OpenAI fick tillgång till Microsofts molnberäkningstjänst Azure, något han menar möjliggjorde bragden.

OpenAI avslutar med att nästa steg är en AI som klarar av att styra ett samarbete mellan ett helt lag av botar, som de hoppas ska tävla inom eliten för e-sport. För den nyfikne går matchen att se på OpenAI:s webbplats, där ytterligare detaljer kring OpenAI samt andra initiativ från organisationen finns att tillgå.