Khronos Group slår samman grafikgränssnitten OpenCL och Vulkan

De öppna utvecklargränssnitten OpenCL och Vulkan för grafik och generella beräkningar ska slås samman i en gemensam standard i en framtida uppdatering.

Khronos Group är den icke-vinstdrivande organisation som ansvarar för att fastställda standarder för ett flertal utvecklargränssnitt, däribland OpenCL och Vulkan. Utvecklare kan använda OpenCL för att utföra generella beräkningar på grafikkort och processorer, medan Vulkan fokuserar på grafik och media.

OpenCL är den äldre standarden av de två och utvecklades under en tid när den kompletterades av grafikgränssnittet OpenGL. OpenCL används till att utföra så kallade compute-beräkningar, det vill säga att beräkningar kan utföras både på processor och grafikkort beroende på vilken typ av krets som beräkningarna är bäst lämpade för.

Det var under presentationen av OpenCL 2.2 som gruppen bakom OpenCL-standarden meddelade beslutet om att slå samman de båda standarderna.

The OpenCL working group has taken the decision to converge its roadmap with Vulkan, and use Vulkan as the basis for the next generation of explicit compute APIs – this also provides the opportunity for the OpenCL roadmap to merge graphics and compute.

När Vulkan introducerades i februari 2016 innefattade det flera funktioner för generella beräkningar som överlappar de funktioner som erbjuds i OpenCL. Som jämförelse inkluderar Microsoft generella beräkningar i form av Direct Compute i utvecklargränssnittet DirectX 12. Målet för Khronos Group är att Vulkan ska baka in de delar av OpenCL som inte stöds i dagsläget.

Khronos Group meddelar dock inte när sammanslagningen är planerad att ske, men då utveckling av enskilda versioner av respektive standarder tenderar att ta lång tid lär en Vulkan-version med OpenCL-funktionerna inbakad sannolikt dröja.