Nintendo Switch baseras på Nvidia Maxwell

Nya uppgifter gör gällande att Nintendo Switch använder grafikarkitekturen Maxwell och inte senaste Pascal, något som tillskrivs ambitionen att lansera spelkonsolen snarast möjligt.

Efter Nintendos mindre framgångsrika Wii U hoppas den japanska speljätten på revansch under år 2017 med hybridenheten Switch, med vilken spelutvecklarnas intresse av allt att döma är stort. Det här tillskrivs inte enbart den nya formfaktorn, utan även prestandan som ska vara bättre än föregångaren.

Nintendo-Switch-Tegra.jpg
Nintendo-Switch-Tegra.jpg

Nu framgår dock nya uppgifter som gör gällande att Nintendo Switch inte blir så kraftfull som många förutspått. Två oberoende källor till Venturebeat gör gällande att den Tegra-systemkrets från Nvidia som används inte bygger på arkitekturen Pascal, utan föregående generations Maxwell.

Att Nintendo använder Maxwell istället för Pascal tillskrivs den svaga försäljningen av Wii U, som gjort att bolaget haft bråttom att färdigställa Switch. Det här talar för att Nintendo behövde spika hårdvaran för spelkonsolen innan Nvidia hade förmågan att göra en systemkrets baserad på Pascal.

Då arkitekturen Pascal till stor del endast är en krympning av Maxwell från 20 till 16 nanometer är det troligt att Tegra-kretsen för Switch tillverkas på den äldre tekniken. Fördelen med detta är att kostnaden att tillverka kretsen bör vara lägre än om den tillverkats på 16 nanometer.

Förutsatt att uppgifterna stämmer blir Switch högst troligt signifikant svagare än såväl Microsoft Xbox One som Sony Playstation 4. Sett till andra specifikationer väntas en 6,2-tumsskärm med upplösningen 1 280 x 720 pixlar, 4 GB primärminne och 32 GB i lagringsutrymme.

Den 12 januari ska Nintendo hålla en presskonferens där detaljer som pris och ett mer exakt lanseringsdatum, där bolaget hitintills endast angivit mars 2017. Priset väntas landa på omkring 3 000 kronor.