För bara några år sedan tävlade branschkännarna om att måla upp en allt mörkare bild av framtiden för spel på PC-plattformen. Storsäljande spelkonsoler, smarta telefoner och den omfattande piratkopieringen skulle slutligen få utvecklarna att överge den traditionella persondatorn, men nu är tongångarna annorlunda.

Enligt analysföretaget DFC Intelligence, som sammanställer statistik över spelförsäljningen världen över, genererar nu PC-plattformen större intäkter än spelkonsolerna. Den globala PC-spelsmarknaden beräknas omsätta hela 25 miljarder dollar under 2014, motsvarande cirka 165 miljarder kronor.

Among core gamers there is a heavy overlap with most console gamers also playing on a PC. The big difference is that consoles are now the luxury item and PCs are the necessity. Just a few years ago the reverse was true. This means PCs have the broader audience.

David Cole på DFC Intelligence menar att det skett ett större skifte på spelmarknadnen. Många gamers spelar på flera plattformar, men persondatorn ses nu som en nödvändighet medan spelkonsolerna snarare betraktas som en lyxprodukt. För några år sedan var förhållandet det omvända.

På spelfronten noteras att de klassiska titlarna League of Legends och Dota 2 är överlägset populärast tillsammans med spel för affärsmodellen "free to play". Under 2013 noterades inga spel släppta under året på topp-20, men i det första kvartalet 2014 hittade DayZ, Rust och Hearthstone in till topplistan.

Den nya generationens spelkonsoler kan dock ge ett uppsving för konsolspelen. Prognosen är att allt fler spel kommer att släppas på flera plattformar, samtidigt som gränserna mellan persondatorer och mobila enheter fortsätter att suddas ut.

Källa: PCR.