Trots att DirectX 12 är i antågande med ett nytt lågnivålager fortsätter AMD att satsa på det egna grafikgränssnittet Mantle. Efter Battlefield 4 och Thief utlovas stöd i 15 kommande speltitlar, men denna siffra kan komma att växa rejält om fler spelmotorer byggs ut med stöd för Mantle.

By integrating AMD’s new Mantle API, CRYENGINE will gain a dimension of ‘lower level’ hardware access that enables extraordinary efficiency, performance and hardware control.

Nu tillkännager Crytek att den avancerade spelmotorn Cryengine kommer att få stöd för AMD Mantle. Det ska göra det betydligt enklare för spelutvecklare att använda det nya grafikgränssnittet och samtidigt ge en prestandaskjuts med AMD:s senaste generation grafikprocessorer, detta genom att låta programmerarna arbeta close to metal för att minimera overhead.

Spelmotorn Cryengine är mest känd från Crysis-serien och används även i flera kommande speltitlar, däribland Star Citizen, Homefront 2 och Kingdom Come: Deliverance.