Permalänk
Inaktiv

Synpunkter på CV

Man har ju hört och läst både det ena och andra från AF, internet och rekryterare, hur ett CV ska se ut.
Vad man gör med all den informationen är upp till var och en. Mitt CV ser ut så här

Nu vill jag höra vad ni tycker.
Finns det någon som har eller håller på med rekrytering vore det trevligt att få höra vad han/hon tycker.

EDIT:

2011-03-02: CV version 2

Permalänk
Medlem

Ser väldigt bra ut, men har du inte haft några små jobb? Enligt mig i alla fall så skall man skriva alla jobb. Alla jobb är en merit, till exempel att ha jobbat på Mc donalds anser många arbetsgivare vara väldigt bra.
Sedan skall du självklart sortera dem efter relevans till jobbet.

Visa signatur

.::i5 4670K::. .::ASUS GTX 760::. .::ASUS Z87::. .::Corsair CX 750M::. .::Corsair VENGEANCE 8GB::.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Memon:

Ser väldigt bra ut, men har du inte haft några små jobb? Enligt mig i alla fall så skall man skriva alla jobb. Alla jobb är en merit, till exempel att ha jobbat på Mc donalds anser många arbetsgivare vara väldigt bra.
Sedan skall du självklart sortera dem efter relevans till jobbet.

Nej, har inte haft några småjobb. Valde att koncentrera mig på studierna istället.
Vissa klarar av båda, medan andra inte gör det.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att ditt CV ser mycket professionellt och bra ut, ett riktigt föredöme för andra som skriver CV att lära av.
All viktig information är väldigt lätt att se, tydliga rubriker och bra beskrivningar om vad du gjort rent konkret. Får du inte jobb med det där CV:t så är det iallfall inte CV:t som är problemet.

Jag gillar speciellt ditt namn med tillhörande slogan i början

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Inaktiv

Tycker det ser väldigt bra ut, det enda jag störde mig lite på är ordet "Född" längst ner på sidorna, födelsedatum eller någon annan synonym hade nog passat bättre.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon88790:

Tycker det ser väldigt bra ut, det enda jag störde mig lite på är ordet "Född" längst ner på sidorna, födelsedatum eller någon annan synonym hade nog passat bättre.

Hade rubriken födelsedatum från början. Ska ändra det igen tror jag.

EDIT: Så nu har jag ändrat tillbaka till Födelsedatum.

Permalänk
Korsordsguru

Håller själv på med lite jobbsökande nu då jag har bestämt mig för att skaffa ett fast arbete (mycket PHP/CakePHP/jQuery i mitt CV med ). Har fått en hel del input och diskuterat mitt CV och annat tidigare från en privat jobbcoach och även min pappa som har sett många CVs i sina dagar.

Det som jag skulle undra är ju vad du har gjort från 2009-10 fram tills idag? Minsta lilla utbildning eller uppdrag kan ju vara värt att nämna på ett eller annat sätt för att fylla tomrummet.

Mina förslag är på själva CVt:

Flytta dina LiA-platser till arbetslivserfarenhet. Du behöver inte skriva LiA i rubriken heller utan skriv istället webbutveckling, originalare, eller vad som är lämpligt. Sedan i själv beskrivningen kan du skriva att det var praktik/LiA via utbildning.

Du behöver inte skriva ut att du inte har tillgång till bil. Om någon skulle fråga kan du ju säga att du inte har någon bil men har tänkt att köpa en förutsatt att du får jobb, om du nu vill det då.

I övrigt riktigt snygg CV och bra i min mening. Lycka till!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag reagerade direkt på att du skriver att du inte har bil, i ett CV ska man aldrig någonsin skriva något som kan uppfattas negativt. Det är bättre att det kommer fram vid en intervju, när man redan har ena foten inne.

I övrigt tycker jag att det var snyggt, med en design som sticker ut precis lagom mycket, samtidigt som det känns propert och välordnat. Om det går att få in på ett snyggt sätt så skulle du kunna inleda med ett stycke om din målbild också.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DaLys:

Håller själv på med lite jobbsökande nu då jag har bestämt mig för att skaffa ett fast arbete (mycket PHP/CakePHP/jQuery i mitt CV med ). Har fått en hel del input och diskuterat mitt CV och annat tidigare från en privat jobbcoach och även min pappa som har sett många CVs i sina dagar.

Det som jag skulle undra är ju vad du har gjort från 2009-10 fram tills idag? Minsta lilla utbildning eller uppdrag kan ju vara värt att nämna på ett eller annat sätt för att fylla tomrummet.

Mina förslag är på själva CVt:

Flytta dina LiA-platser till arbetslivserfarenhet. Du behöver inte skriva LiA i rubriken heller utan skriv istället webbutveckling, originalare, eller vad som är lämpligt. Sedan i själv beskrivningen kan du skriva att det var praktik/LiA via utbildning.

Du behöver inte skriva ut att du inte har tillgång till bil. Om någon skulle fråga kan du ju säga att du inte har någon bil men har tänkt att köpa en förutsatt att du får jobb, om du nu vill det då.

I övrigt riktigt snygg CV och bra i min mening. Lycka till!

Håller på med en ny version, där jag flyttat upp Meriter till Arbetslifserfarenhet.

Skrivet av miklon:

Jag reagerade direkt på att du skriver att du inte har bil, i ett CV ska man aldrig någonsin skriva något som kan uppfattas negativt. Det är bättre att det kommer fram vid en intervju, när man redan har ena foten inne.

I övrigt tycker jag att det var snyggt, med en design som sticker ut precis lagom mycket, samtidigt som det känns propert och välordnat. Om det går att få in på ett snyggt sätt så skulle du kunna inleda med ett stycke om din målbild också.

Ser väl inte det som något negativt direkt. Så länge man har körkort är det bra. Även fast jag skulle ha haft bil, skulle jag åkt kollektivt, då det inte fnns värre saker än att sitta och bli stressad i en bilkö på morgonen. Sitter man på buss/tåg kan man ta det lugnt och arbeta.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*
Inlägg så som +1 och liknande är ej tillåtna då de ej tillför något vettigt till diskussionen.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrillemeter:

Ser väl inte det som något negativt direkt. Så länge man har körkort är det bra. Även fast jag skulle ha haft bil, skulle jag åkt kollektivt, då det inte fnns värre saker än att sitta och bli stressad i en bilkö på morgonen. Sitter man på buss/tåg kan man ta det lugnt och arbeta.

Absolut och så kan du ju också lägga fram det i en intervju. Men det finns ingen anledning att skriva i CV:t att du inte har bil, skriv ingenting om det, utan nöj dig med att skriva att du har körkort.

Permalänk
Inaktiv

Har läst igenom tråden och fått lite mer tips om hur jag kan förbättra mitt CV.
Jag har utifrån den informationen skapat ett till CV, där jag flyttat runt infomationen lite.

Det nya CV:t ser ut så här

Permalänk
Medlem

B-körkort är ett ord.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zartax:

B-körkort är ett ord.

Ändrat. Tackar

Permalänk
Medlem

Under "Webbutvecklare": "Den långa LiA period gjorde jag på företaget"

Ser knasigt ut.

Förslag:
"Den långa LiA-perioden". Inte helt säker på bindesträcket dock och skrivregler kring det där med förkortningar.
Alternativt: "Denna långa LiA-period..."

Är det Idevärlden eller Idévärlden? Ser ut som ett (förvisso konsekvent) skrivfel men företagsnamn kan vara nog så ogenomtänka (eller för övertänkta? ).

För att kanske betona dina LIA-erfarenheter mer så kanske du kan sätta kundföretaget/företaget du var hos som en rubrik - typ "Uppdragsgivare" eller "Beställare" eller vad som kan användas i er bransch.

Bra med sidnumrering, om det fungerar med helhetsintrycket så kanske du kan få med antalet sidor också, för att det ska få bättre "funktion".

Knappt anmärkningsvärt men ändå; Du förkortar det LiA, men skriver ut som Lärande i arbete (dvs med litet a i arbete, okonsekvent?), ingen aning om det är korrekt, men det är inte så mycket att kommentera då det är riktigt snyggt.

Du är bra på att uttrycka dig kort och koncist utan att för den skull bli opersonlig. Att du har sinne för design och struktur är ju inte ens värt att påpeka. Riktigt kalas-cv.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nightcrawl:

Under "Webbutvecklare": "Den långa LiA period gjorde jag på företaget"

Ser knasigt ut.

Förslag:
"Den långa LiA-perioden". Inte helt säker på bindesträcket dock och skrivregler kring det där med förkortningar.
Alternativt: "Denna långa LiA-period..."

Är det Idevärlden eller Idévärlden? Ser ut som ett (förvisso konsekvent) skrivfel men företagsnamn kan vara nog så ogenomtänka (eller för övertänkta? ).

För att kanske betona dina LIA-erfarenheter mer så kanske du kan sätta kundföretaget/företaget du var hos som en rubrik - typ "Uppdragsgivare" eller "Beställare" eller vad som kan användas i er bransch.

Bra med sidnumrering, om det fungerar med helhetsintrycket så kanske du kan få med antalet sidor också, för att det ska få bättre "funktion".

Knappt anmärkningsvärt men ändå; Du förkortar det LiA, men skriver ut som Lärande i arbete (dvs med litet a i arbete, okonsekvent?), ingen aning om det är korrekt, men det är inte så mycket att kommentera då det är riktigt snyggt.

Du är bra på att uttrycka dig kort och koncist utan att för den skull bli opersonlig. Att du har sinne för design och struktur är ju inte ens värt att påpeka. Riktigt kalas-cv.

Det ska naturligtvis vara Idévärlden. Ett stavfel bara. I första versionen var det rätt, såg jag. Hehe.
LiA ska naturligtvis vara Lärande i Arbete. Men skrev om den meningen med,
"Som webbutvecklare på...". Såg mycket bättre ut tycker jag.

Ska kolla på det där med sidnummreringen, om det blir bra.

Laddat upp ett ny version av CV:t med ändringarna.

EDIT:

Här kommer en version med (sida/sidor)
Version med sidnummrering + totalt antal sidor

Permalänk
Medlem

Du har helt rätt, blev riktigt bra. Hela stycket i sig blev mer lättläst!

Angående numreringen så tycker jag att du tappade lite av det stilrena. Det blir tydligt nu att allting på något sätt antingen är ordnat horisontellt eller vertikalt, och då sticker snedstrecket ut. Ett alternativ är kanske 1|2 och 2|2?

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem

Skrev nyss ett cv med och har blivit erbjuden intervju i england. Fick hjälp av min pappa att skriva CV:t och jag skrev som dig vad jag hade gjort på varje jobb, vilket han inte tycker alls att man ska göra. Han själv säger att han skiter i det utan bryr sig endast om vart du har jobbat och vilken position eller vad för arbete ex support när folk skickar in sitt CV. Vet ej hur andra ser på det någon annan som brukar läsa massa cv som kan säga vad ni tycker?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skippy:

Skrev nyss ett cv med och har blivit erbjuden intervju i england. Fick hjälp av min pappa att skriva CV:t och jag skrev som dig vad jag hade gjort på varje jobb, vilket han inte tycker alls att man ska göra. Han själv säger att han skiter i det utan bryr sig endast om vart du har jobbat och vilken position eller vad för arbete ex support när folk skickar in sitt CV. Vet ej hur andra ser på det någon annan som brukar läsa massa cv som kan säga vad ni tycker?

Grattis till jobbintervjun. Får du betalt från AF för sökanderesan? :).
Internationella CV:n ska vara lite annorlunda än 'svensk standard' har jag hört, men mer än så vet jag inte =).

Att bara skriva sin position kanske man kan göra när man har mångårig arbetserfarenhet och ens lista ändå blir flersidig. Är man ung och inte kan lista så mycket så är det nog viktigare att lyckas framföra så mycket relevant som möjligt, under förutsättning att du inte tappar överskådligheten.

Sedan har jag märkt att titlars/positioners ansvarsområden och arbetsuppgifter kan variera mycket stort. Min erfarenhet just då när det gäller en tjänst som t.ex. Produktions- eller kvalitetstekniker, då man i båda rollerna likväl kan vara 100% med aktivt i produktionen eller 100% sitta på ett kontor utan någon praktisk närhet alls, vilket då kan vara två olika världar med respektive expertkompetens.

Själv har jag bara fått positiva kommentarer på mitt cv, vilket liknar Chrilles förutom att hans är mer estetiskt tilltalande då

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nightcrawl:

Grattis till jobbintervjun. Får du betalt från AF för sökanderesan? :).
Internationella CV:n ska vara lite annorlunda än 'svensk standard' har jag hört, men mer än så vet jag inte =).

Att bara skriva sin position kanske man kan göra när man har mångårig arbetserfarenhet och ens lista ändå blir flersidig. Är man ung och inte kan lista så mycket så är det nog viktigare att lyckas framföra så mycket relevant som möjligt, under förutsättning att du inte tappar överskådligheten.

Sedan har jag märkt att titlars/positioners ansvarsområden och arbetsuppgifter kan variera mycket stort. Min erfarenhet just då när det gäller en tjänst som t.ex. Produktions- eller kvalitetstekniker, då man i båda rollerna likväl kan vara 100% med aktivt i produktionen eller 100% sitta på ett kontor utan någon praktisk närhet alls, vilket då kan vara två olika världar med respektive expertkompetens.

Själv har jag bara fått positiva kommentarer på mitt cv, vilket liknar Chrilles förutom att hans är mer estetiskt tilltalande då

AF? Aldrig använt de och hoppas jag inte behöver. Fixar mina jobb själv via kontakter eller andra ställen, ser fram faktiskt emot det hade liten intervju på engelska idag över telefon företaget lät lovande faktiskt hyffsad lön men positiva är att de betalar min lägenhet varje månad el vatten och hyra och allt så bor i england gratis med lön. Jobbet är svensktalande support!

Permalänk
Inaktiv

Tackar för all positiv feedback och för alla förslag

Senaste ändringen är under rubriken "Övrigt". Där har jag fyllt igen luckan sedan min förra anställning med vad jag gjort sedan dess.

Så här ser texten ut, om ni inte orkar öppna upp CV:t igen, hehe.

2009-10 / - <--- Står till vänster som tidsangivelse.

Citat:

Sökandet efter drömjobbet
Förutom jobbsökandet, har jag skrivit artiklar om webbtekniker jag använder, och hjälpt till på forum. Jag finner det väldigt tillfredsställande att hjälpa andra. Dels för att jag tycker om att dela med mig av kunskap, och för att man utvecklar sin förmåga att kommunicera.

Jag är inte riktigt säker på rubriken, om den passar. Jag leker runt lite och testar mig fram just nu.