Permalänk
Medlem

Dagens misstag med 'rm'

När jag håller på att byta ut lite moddar till oblivion så händer detta:

mikael@yaoy:Data$ rm omobs omobs.esp omobs.rtf omobs optional combat settings.esp omobs_si.esp mikael@yaoy:Data$ rm omobs * rm: cannot remove `omobs': No such file or directory rm: cannot remove `bash patches': Is a directory rm: cannot remove `boss': Is a directory rm: cannot remove `data': Is a directory rm: cannot remove `distantlod': Is a directory rm: cannot remove `docs': Is a directory rm: cannot remove `fonts': Is a directory rm: cannot remove `francesco\'s mod': Is a directory rm: cannot remove `ini': Is a directory rm: cannot remove `ini tweaks': Is a directory rm: cannot remove `menus': Is a directory rm: cannot remove `meshes': Is a directory rm: cannot remove `music': Is a directory ^C ^C mikael@yaoy:Data$ du -sh . 6.7G .

Mappen innehöll ungefär 12GB innan så ungefär hälften av moddarna försvann.
Tack och lov för Steam och en snabb lina men jag ser inte fram emot att återinstallera de moddar jag hade.

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3

Permalänk
Inaktiv

Haha! Hatar när sånt händer. Jag skulle göra en installationsusb för Arch Linux får nåt år sedan, med en image på en annan extern hårddisk. Så jag körde glatt dd på /dev/sdb1, vilket tyvärr var fel enhet. Upptäckte det efter typ 3 sekunder, men vipps var 500gb filmer, musik och backup borta

Permalänk
Hedersmedlem

Har gjort samma sak, fast byt ut `rm` mot `rm -r` och byt ut `Data` mot `~`… Hade en skrivskyddad fil som stoppade borttagningen efter hälften av filerna med en konstig fråga. "Vadå ta bort den filen, det sa jag väl inte ahhh…".

Som extra mos på moset så hade jag monterat nätverkskataloger i hemkatalogen, men den där enstaka skrivskyddade filen räddade mig från väldigt jobbiga tider. Hade också en backup från någon månad sedan tillgänglig.

Lyckades få tillbaka egentligen allt av värde genom att snabbt göra en `dd`-kopia på hempartitionen och sedan `grep`:a den efter kända textsträngar. Tog bra många timmar att fixa allt, dock.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Det gäller att ha tungan rätt i mun med rm och *
Ärligt talat så föredrar jag att hantera filer via Nautilus. man får snabb överblick enkelt att sortera efter namn/datum/typ

Permalänk

vikten av att göra backup visar sig åter igen

Visa signatur

Arbetsstation: Macbook Pro Retina 15", Core i7 2,6 GHz, 16 GB RAM, 512 GB SSD
NAS: Synology 1812+ har numera ersatt min filserver
Blog: http://www.nickebo.net/
Twitter: @linuxprofessor
Övrigt: Linux/UNIX/OpenVMS, ZFS, lagring och systemövervakning

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Meto:

Det gäller att ha tungan rätt i mun med rm och *
Ärligt talat så föredrar jag att hantera filer via Nautilus. man får snabb överblick enkelt att sortera efter namn/datum/typ

Att ha tungan rätt i mun gällande `rm` och den där asterisken är väldigt sant. Jag lärde mig den hårda vägen som jag beskrev ovan. Det var för ~5 år sedan tror jag; vet att jag missat en gång till efter det och rensat min nedladdningskatalog för webbläsaren av misstag, vilket inte var lika jobbigt.

Jag anser dock att det är lättare att råka klicka fel, eller tom att råka ut för någon bugg gällande markeringar i GUI-program, eller bara oväntat beteende med gränssnittet när man använder peka-klicka-gränssnitt jämfört med att skriva fel kommando.

Jag tror inte det är ovanligt, har sett det ett flertal gånger, i Windowsvärlden att någon markerat lite väl frikostigt innan borttagning, eller råkat dra-släppa saker till papperskorgen av misstag (där kanske papperskorgen är inaktiverad så att saker tas bort direkt, eller det som släppts är större än papperskorgens maxstorlek så att saker automatiskt tas bort).

Av den anledningen föredrar jag att hantera filer genom terminalen personligen, trots att jag uppenbarligen misslyckats i alla fall två gånger.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av phz:

Jag anser dock att det är lättare att råka klicka fel, eller tom att råka ut för någon bugg gällande markeringar i GUI-program, eller bara oväntat beteende med gränssnittet när man använder peka-klicka-gränssnitt jämfört med att skriva fel kommando.

mc är välbeprövat och lagom mycket gui.

Permalänk
Medlem

En stressig dag på jobbet resulterade i att råkade blåsa en hel server, lagom poppis Råkade slänga in lite filer i rooten på en server. Skulle då ta bort alla filer som hade ett och samma prefix.

rm -rf <prefix> *

Som ni ser råkade jag ha ett mellanslag mellan <prefix> och *. Resten kan ni räkna ut själva Jag insåg mitt misstag när den fortfarande stod och tugga efter 5 sekunder.

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem

tips: alias rm "rm -i"

Och om man vill undvika frågan är det bara att escape:a aliaset i "\rm -rf ..."

Visa signatur
Permalänk

Om man kör ZSH som shell kan man lägga till "setopt rm_star_wait" i sin ~/.zshrc.

Resultatet blir:

┐ (sebastian@Belgarion) [10:47:36|fre feb 11] [/tmp/aoeu] └───> rm -f * zsh: sure you want to delete all the files in /tmp/aoeu? (waiting ten seconds) [yn]? n

Permalänk
Medlem
Skrivet av lallassu:

tips: alias rm "rm -i"

Det där är fullständigt livsfarligt. Vad händer när man har vant sig vid att 'rm' ska fråga, och sedan råkar sitta vid en annan burk? Det där skulle jag verkligen inte rekommendera.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mix_room:

Det där är fullständigt livsfarligt. Vad händer när man har vant sig vid att 'rm' ska fråga, och sedan råkar sitta vid en annan burk? Det där skulle jag verkligen inte rekommendera.

Så ofta gör man väl ändå inte fel (och om man är så dålig på att lära sig av misstag har man sannolikt större problem i alla fall)?

Permalänk
Medlem

Ni har inte försökt återfå borttagna filer? Haft stor framgång i windows med programmet recuva.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon84089:

Haha! Hatar när sånt händer. Jag skulle göra en installationsusb för Arch Linux får nåt år sedan, med en image på en annan extern hårddisk. Så jag körde glatt dd på /dev/sdb1, vilket tyvärr var fel enhet. Upptäckte det efter typ 3 sekunder, men vipps var 500gb filmer, musik och backup borta

Att göra ett sånt misstag är ju t.o.m. värre än att råka rm:a fel filer. Kör man bara rm så tas filen bort från filsystemet, men filen ligger ju fortfarande kvar på hårddisken så att man kan återställa den. Kör man däremot dd och skriver över partitionen så är ju allt som blivit överskrivet borta och i princip omöjligt att återställa.

Själv kommer jag ihåg gången när jag råkade ta bort /lib på min slackware-burk, vilket var lite jobbigt Det var ett tag sen så jag kommer inte ihåg exakt, men jag lyckades till slut återställa den utan att behöva installera om allting.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mix_room:

Det där är fullständigt livsfarligt. Vad händer när man har vant sig vid att 'rm' ska fråga, och sedan råkar sitta vid en annan burk? Det där skulle jag verkligen inte rekommendera.

Man behöver väl inte lära sig att använda det på det sättet. Mer som livrem och hängslen.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Jag är livrädd för såna misstag, så jag har gjort ZFS snapshot på varje katalog med mina data. Då kan jag backa till vilken snapshot jag vill utan fara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Så ofta gör man väl ändå inte fel (och om man är så dålig på att lära sig av misstag har man sannolikt större problem i alla fall)?

Jag hade det inställt så ett tag, och märkte ganska snart att det helt enkelt ledde till att jag blev slarvigare, jag slutade kontrollera lika noggrant om allting var rätt innan jag skickade iväg kommandot. Hade kunnat bli riktigt illa, särskilt om jag hade haft mer rättigheter än jag hade då.

Livrem och hängslen är i allmänhet bra, MEN om man vänjer sig vid det, och detta leder till att man missbrukar funktionen kan det bli jobbigt i längden, t.ex den dagen någon har klippt av ens hängslen.

Permalänk

Råkade på något sätt (vet fortfarande inte hur) ta bort /usr på min laptop..

Som tur var tog jag backup på portage world-filen samt /etc och slängde in dessa på ett nytt system.
En emerge -e world senare (och en hel dags byggande) var samma system uppe igen :>

Permalänk
Medlem

rm -rf är väldigt farligt att hålla på med inpå små timmarna. Jag lyckades med den stora bedriften att tabort hela min musik mapp. Jag hade presis flyttat en mapp med:

mv en_skiva/ Musikmapp/

trodde jag men jag hade kört istället så jag fixade det med

sudo rm -Rf en_skiva/ Musikmapp/

Jag byta alltså bara ut kommandot lite snabbt. Musikmapp innehöll ca 13k/100GB låtar som sparats där sedan man har kunnat ladda ner, Ingen backup alls