Sata hdd vill inte starta om inte min gamla IDE hdd sitter i.

Permalänk
Medlem

Sata hdd vill inte starta om inte min gamla IDE hdd sitter i.

Hej!

Tänkte slänga ut min gamla IDE HDD på 160GB då den börjat låta illa.
Köpte även en ny Sata HDD för ett tag sedan då jag bytte ut min 320GB IDE

Så tidigare
IDE 320GB
IDE 160GB

Nu
Sata 1TB (klonat Windows 7 från förra disken).
IDE 160GB

Tänkte alltså plocka ur min gamla hdd men när den är borttagen så hittar den inte Windows på den andra hdd:n. Har även testat stoppa i min IDE 320GB med min Sata HDD men då gick det inte heller.
En sak som kan nämnas är att I BIOS så måste jag ha IDE hårddisken som första boothårddisk för att kunna starta annars fungerar det inte heller. Precis innan bios dyker upp syns bara IDE hddn och inte Satahårddisken (men den syns i BIOS)

Har testat MBR-fixen (Master boot record) men det tycks inte vara det problemet då Sata-hårddisken inte läses in i fliken innan. (Stoppar in usbsticka med windows 7 men man går in på reparera istället).

Frågan är, hur ska jag gå tillväga?
Testa med en ominstallation av windows 7? Går det att använda sig av samma nyckel? (Fått från MSDNAA)
Kan det vara drivrutiner för Sata som saknas?

Det är datorn i Sign det handlar om.

Tacksam för hjälp!
Har sökt en del på google men inte direkt fått någon hjälp därifrån.

Mvh

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750. 2TB SSD|| Surface Pro 2017 || Google Pixel 8 Pro|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem

Först och främst förstår jag inte varför du "klonat" windows installen?
Släng in nytt när du bytt disk!

Sen förstår jag inte riktigt dina formuleringar med att sata disken inte syns, är det bara när du skall boota eller?

Koppla ur IDE och kör endast med SATA, installera windows på nytt, och sedan när den e klar, släng in IDE disken. Se till att boot ordningen är att SATA är först.
Om detta inte funkar så har du antingen något knepigt inställt i BIOS/Jumpers på diskarna eller att något hårdvarufel, men det skulle vara osannorligt.

Lycka till!

Visa signatur

// Benz

Permalänk
Medlem

Felet beror på att du installerade Windows på felsätt så att den lägger något den behöver på annan disk eller partition.

Du ska bara ha 1 hårddisk och 1 DVD (eller USB minne) medan du installerar Windows. De andra ska man ta bort tills du ser skrivbordet och kan stänga av datorn normalt.

Permalänk
Medlem

om jag inte säger fel så syns inte din sata disk i bootup sekvensen när den listar upp dina 4 IDE kanaler sen kan de stå no disk found till och med och den fortsätter vidare och hittar din SATA disk.

att du säger du måste ha i din IDE disk för att boota är nog snarare att du inte ändrat till SATA mode och sen i disk boot priority så lägger du den disk du vill ha som boot högst upp i listan.

tänk på att ändra till sata mode. tänk på att ha rätt disk först i boot ordningen så ska du nog kunna installera som vanligt.

gå igenom dina biosinställningar.

Visa signatur

NZXT 810 Switch, Corsair AX860i, Maximus V Formula, I7 3770K ,Asus GTX 680, Corsair vengance 1866Mhz 32gb Ram, Samsung 850 Pro 256Gb, Samsung 840 basic 500Gb, WD 2Tb Caviar Green,120GB, Komplett vattenkylning

Permalänk

Känns som du på något sätt fått fel i installationen/klonen. Man ska alltid bara ha EN disk inkopplad när man installerar för att undvika fel.

Det kan hända att man lägger OS på en disk men sen har 'start filerna' på en annan disk vilket kan ge en hel del lustigheter så som att OS'et inte hittas och att det tar lång tid etc.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Akarr:

om jag inte säger fel så syns inte din sata disk i bootup sekvensen när den listar upp dina 4 IDE kanaler sen kan de stå no disk found till och med och den fortsätter vidare och hittar din SATA disk.

att du säger du måste ha i din IDE disk för att boota är nog snarare att du inte ändrat till SATA mode och sen i disk boot priority så lägger du den disk du vill ha som boot högst upp i listan.

tänk på att ändra till sata mode. tänk på att ha rätt disk först i boot ordningen så ska du nog kunna installera som vanligt.

gå igenom dina biosinställningar.

Har kikat men jag blir inte klok på mina inställningar vad det gäller Sata och hårddiskar förövrigt.
Tänkte installera om men nu hittar den inte min hårddisk heller. (syns i BIOS dock)

Fullmoon: Tycks vara som du säger men det tycks även saknas drivrutiner till Sata antar jag.

Ska försöka ge mig på problemet igen ikväll. Man blir ju bara så trött så till slut skiter man i det.

EDIT* Glömde ... Tack för all snabb respons!

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750. 2TB SSD|| Surface Pro 2017 || Google Pixel 8 Pro|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem

Nu har jag lyckats med en ominstallation men den söker ändå efter IDE hdd så det tar längre tid för den att starta? Och precis innan bios så säger den att att no drivers was found.

Har tagit lite bilder bland HDD inställningarna.

ImageShack: Host and Share your Photos and Videos - dsc00165zk.jpg

Hade en till bild men den ville inte imageshack ladda upp.
Iaf där kunde jag välja bland ACHI, IDE och RAID.

Har den inställd på ACHI nu.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750. 2TB SSD|| Surface Pro 2017 || Google Pixel 8 Pro|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem

Tänkte bara uppdatera och säga att jag fick det att fungera nu.
Efter 1 ominstallationen, 2st reparationer av uppstarten och lite annat trix.

ACHI, är det okej om den kör på det?

Får fortfarande upp att inga drivers hittades men den bootar betydligt fortare nu.

Tack för alla svar.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750. 2TB SSD|| Surface Pro 2017 || Google Pixel 8 Pro|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

Tänkte bara uppdatera och säga att jag fick det att fungera nu.
Efter 1 ominstallationen, 2st reparationer av uppstarten och lite annat trix.

ACHI, är det okej om den kör på det?

Får fortfarande upp att inga drivers hittades men den bootar betydligt fortare nu.

Tack för alla svar.

det är helt ok. att den inte hittar dina diskar. du kör inte dom i IDE det är såna den inte hittar.

ACHI är en förbättrad SATA.. om man ska utrycka sig enkelt.

Visa signatur

NZXT 810 Switch, Corsair AX860i, Maximus V Formula, I7 3770K ,Asus GTX 680, Corsair vengance 1866Mhz 32gb Ram, Samsung 850 Pro 256Gb, Samsung 840 basic 500Gb, WD 2Tb Caviar Green,120GB, Komplett vattenkylning

Permalänk
Medlem

Vill du skynda på uppstarten kan du ju avaktivera moderkortets IDE kontrollers i bios, och ställa in den på inga hårdiskar via det, så borde den skippa att ens söka efter IDE hårddiskar och köra på sata direkt.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+