Phonehouse - Dyrt & dålig service.

Permalänk
Medlem

Phonehouse - Dyrt & dålig service.

Har haft inne min Nokia N85 4ggr på service hos dem för att Navi-wheel funktionen inte fungerar. Tre av gångerna har de uppdaterat mjukvaran och en av gångerna sa de att de inte hittade något fel. Jag bad då om att få reklamera telefonen och få den utbytt, men det gick inte eftersom jag var den andra ägaren. Garantin är dock inte personlig så garantin gäller för mig hursomhelst.

Efter de misslyckats att laga den för fjärde gången får jag veta att de faktiskt aldrig hittat något fel på telefonen utan att jag har skickat in den fram och tillbaks och varit utan den i över 10v på grund av att de inte informerade mig om att de aldrig kommer fixa den.

Det enda de erbjuder är att jag kan gå till en annan servicefirma och ifall de hittar ett fel som är ett garantiärende så skulle Phonehouse stå för reparationskostnaden...

Behöver jag ens nämna att Anovo är Phonehouse servicefirma. De skulle inte ens hitta ett fel på en mobiltelefon som var kapad på mitten.

Det enda jag kan göra nu är att själv kontakta Nokia för att se om de byter ut telefonen annars har jag varit utan telefonen i flera månader till ingen som helst nytta. De repade till och med mitt skärmskydd så den är i sämre skick nu än när jag skickade in den första gången.

Jag hoppas ni som jag håller er undan Phonehouse. Så dyra som de är borde ju servicen vara bättre kan man tycka. Men vilket billigare alternativ som helst är säkert bättre att ha att göra med. Dessutom skickade de tillbaks telefonen 2ggr till min gamla adress som ligger 90km härifrån. Båda gångerna hade jag meddelat dem om min adressändring.

De har dessutom slarvat bort mitt kvitto, skulle inte förvåna mig om de vägrar ge mig ett nytt också vilket gör att jag inte har någon chans alls att få den fixad av Nokia.

Permalänk
Moderator
Moderator

För det första måste jag nog säga att det är hyggligt av phonehouse att serva en telefon de inte har något laga ansvar att åtgärda då du köpt den i andra hand. Du har inte mycket annat val än att godta de villkor de ger dig, alternativt reklamera telefonen till den person du köpte den av.

Hur har phonehouse slarvat bort ditt kvitto? Som andrahandsköpare bör du väl se till att hålla i det då du inte har något annat som styrker att du är ägare av telefonen.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Missade du det jag skrev om att garantin inte är bunden till första köparen utan till telefonen? Sen så skickade jag in kvittot och fick tillbaks det varje gång utom en då det var borta. Men de har mailat mig ett nytt kvitto nu.

Permalänk
Moderator
Moderator

Garanti är inget lagstadgat utan är helt upp till företaget ifråga och de sätter de villkor de vill. Reklamationsrätt däremot är lagstadgat men säljs en vara vidare av en privatperson kan senare köpare ej reklamera mot företaget som ursprungligen sålde varan utan bara till den person som sålde varan vidare.
De flesta företag begränsar sin garanti till att bara gälla personer som köper varor direkt av dem.

edit: förtydligade

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Om de nu hade begränsat så hade de ju kunnat skicka mig direkt till Nokia istället för att slösa över 10 veckor av min tid och låtsas att de ska laga något de inte ens försöker laga.

Jag vet inte exakt vad som gäller med garanti vid köp i andra hand där garantin inte är personlig. Om det är butiken som fortfarande har ansvar eller om det är tillverkaren. När det gäller reklamation så ja, då gäller det enbart den första köparen. Men i det här fallet är garantin för produkten och inte köparen. Tror inte Phonehouse skulle gjort annat än skicka mig direkt till Nokia ifall det inte var dem som fortfarande skötte garantiärendena. De går ju själva sedan till Nokia givetvis.

Permalänk
Medlem

Garantin är alltid personlig och gäller bara ursprungsköparen, Dock brukar de flesta vara schysta o reparera föremålen under garantitiden ändå.

Visa signatur

MacBook Pro 13,3" C2D 2,26Ghz 2GB 1066Mhz RAM

Permalänk
Medlem

Nej det där stämmer inte. Står det på ett namn på kvittot så är det personligt ja, i den butiken i alla fall. Men om exv. Nokia har en världsgaranti på 24 mån på alla sina telefoner så den gäller den oavsett vem som är köpare. Står det inget namn på kvittot gäller garantin för den som har kvittot. Sen om man ska kontakta Nokia direkt i det fallet eller ej vet jag inte säkert. Men om tillverkaren tillhandahåller en garanti brukar man ändå gå via butiken. Kunden ska inte behöva gå direkt till tillverkaren utan ska kunna få all hjälp man behöver via butiken.

Dustinhome är en butik som hela tiden försöker skicka kunderna direkt till tillverkaren för att slippa ta hand om ärenden. Men där ska man stå på sig för man som kund ska inte behöva gå direkt till tillverkaren.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av altair4:

Nej det där stämmer inte. Står det på ett namn på kvittot så är det personligt ja, i den butiken i alla fall. Men om exv. Nokia har en världsgaranti på 24 mån på alla sina telefoner så den gäller den oavsett vem som är köpare. Står det inget namn på kvittot gäller garantin för den som har kvittot. Sen om man ska kontakta Nokia direkt i det fallet eller ej vet jag inte säkert. Men om tillverkaren tillhandahåller en garanti brukar man ändå gå via butiken. Kunden ska inte behöva gå direkt till tillverkaren utan ska kunna få all hjälp man behöver via butiken.

Dustinhome är en butik som hela tiden försöker skicka kunderna direkt till tillverkaren för att slippa ta hand om ärenden. Men där ska man stå på sig för man som kund ska inte behöva gå direkt till tillverkaren.

Vill du utnyttja Nokias garanti får du vända dig direkt till Nokia. Det stämmer som twit skrivit att reklamationsrätt endast gäller mellan säljaren och köparen, inte en andra köpare om man har sålt vidare. Reklamationer sköts alltid av den då har en affärsrelation med och eftersom du inte handlat något hos Phonehouse så har du ingen relation med dem. Du kan inte heller reklamera varan till den ursprungliga ägaren eftersom konsumentköplagen inte gäller mellan privatpersoner. Garantier är alltid helt självpåtagna, så där kan olika affärer ha olika regler. De bestämmer själv.

Nu är det ju dock så att om du har kvittot så blir det ju rätt svårt för Phonehouse att inse att du inte har köpt telefonen av dem, så de blir tvungna att låta dig reklamera varan i kraft av att du har kvittot. Dock blir det ju svårt om man blir av med kvittot, för andra bevisvägar som man skulle kunna använda såsom att visa på att en korttransaktion gjorts med Phonehouse med ett passande belopp inte finns.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

Hejsan!
Om du har IMEI-nummret så kan du få ut ett nytt kvitto av dom, så det är nog inget problem.
Däremot så är det som sagts tidigare och som Giplet säger utomordentligt bra. Det är original-köparen som har en relationer och gentemot denna har Phonehouse ansvar för.

Visa signatur

Main: FD R2 - CoolerMaster Silent Pro M 700W - AsRock Z77E-ITX - Intel i5 3570K @ Stock - 4GB Corsair XMS3 1333MHz - Corsair SSD Force 3 Series 120GB - Gigabyte GeForce GTX 560 Ti OC 1GB - Win 7