Permalänk
Medlem

1156/1336 coil whine (oljud)

Det verkar vara många som lider av så kallat coil whine med dom nya Intel iCore moderkorten. Det tjuter och har sig speciellt när energisparfunktionerna är på, c1e, eist mfl. Har någon här stött på problemet? Skulle också vara något för sweclockers redaktinen att ta en titt på. Köper man ett moderkort ska man givetvis kunna använda alla funktioner utan att något tjuter eller liknande...

Permalänk

Jag har stött på oljud när jag klockat och haft på c1e men det var från nätagget. Intressant dock att det är mer än jag

/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Medlem

När jag kör mitt x58 gigabyte moderkort oklockat så har jag coil whine.
men med den typiska 4.ghz klock så är det helt ok

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem

Det är gigabyte x58 korten som har det problemet.
Jag vill verkligen ha det kortet pga FW chipset (TI) men inte med coil whiningen.
Fan gör man?

Permalänk
Medlem
Skrivet av yakideo:

Det verkar vara många som lider av så kallat coil whine med dom nya Intel iCore moderkorten. Det tjuter och har sig speciellt när energisparfunktionerna är på, c1e, eist mfl. Har någon här stött på problemet? Skulle också vara något för sweclockers redaktinen att ta en titt på. Köper man ett moderkort ska man givetvis kunna använda alla funktioner utan att något tjuter eller liknande...

Jag har Intels egna X58 moderkort, låter inget. Har dock ej provat klocka eller så.

Ordet "givetvis" är enkelt att säga.

Tänk på alla dem som betalade 40.000kr + för en Samsung premium platt TV förra året, dom lät helt outhärdligt, kanske inget man förväntar sig när man lägger 40k på en produkt.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Jag har Intels egna X58 moderkort, låter inget. Har dock ej provat klocka eller så.

Det verkar som Intels egna moderkort är befriade från detta problem. När jag snackade med Intel hade de inte hört talas om något sådant problem. Dock så kan de ju bara sagt det för att sopa det under mattan.

Frågan är om inte Intel har något magiskt trick för att lösa oljudet.

Permalänk
Medlem

MSI har produkter med "military components" eller "solid capacitors" då de omsluter komponenten i helt solitt stål för att slippa coil-whine. Se tex MSI GTX460 Cyclone OC. Vet ej om MSI Big Bang 1366-brädan har detta men det är definitivt något som fler tillverkade borde bry sig om, då det inte är unikt för nätagg.